1972. Philips. 6317.005.
|
Tobben & Ero var en duo fra Tromsø bestående av Torbjørn
Willassen (vokal, gitar) og Jan Ero Olsen (vokal, gitar). I det musikalske
landskapet kan Tobben & Ero karakteriseres som Norges svar på Simon &
Garfunkel, mens de på den lyriske siden står i en klasse for seg. Duoen søkte
til gamle mestere for å finne tekster de kunne sette melodier til, og skapte
musikkhistorie med et knippe plater som alle regnes for å være norske
klassikere.
Våren 1969 forlot de to guttene hjembyen Tromsø for å søke
lykken i Stockholm. Egentlig stakk de av, fordi Tobben var blitt innkalt til
militærtjeneste (Om jeg skal tro hva media sier om saken) . Under tiden i Sverige ble Tobben & Ero kjent med hele den
svenske viseeliten. Cornelis Vreeswijk var selvsagt blant dem, og han inviterte
dem med i et radioshow som også ble utgitt på plate i 1970. Her fremførte
Tobben & Ero «Anne Knutsdotter». Vennskapet med Vreeswijk skulle resultere
i flere samarbeid på 70- og 80-tallet.
Hjemlengsel gjorde at Tobben & Ero forlot sin karriere i
Sverige og dro tilbake til hjembyen. Hjemme i Tromsø løsnet det for Torbjørn
Willassen som låtskriver. Han hadde så vidt begynt å komponere melodier til
dikt av blant andre den svenske poeten Erik Lindorm, men det var et dikt av
Aasmund Olavson Vinje som ble døråpneren: «Den dag kjem aldri». Tobben husket
diktet fra skoletiden, og midt på natten kom melodien til ham. Dagen etter tok
han første buss hjem til Ero, og samarbeidet ble gjenopptatt på alvor.
Takket være Arthur Arntzen fikk Tobben & Ero delta i et Oluf-show i 1971. I salen satt Børt-Erik Thoresen, som inviterte duoen til å være med i et TV-program som skulle sendes fra Tromsø. Dette ble en suksess, og med fornyet selvtillit tok Tobben & Ero gitarene på ryggen og haiket til Oslo for å prøve lykken nok en gang. Etter litt fram og tilbake fikk de endelige platekontrakt. Det skulle bli 6 album og 2 samleplater signert gutta fra Tromsø.
Takket være Arthur Arntzen fikk Tobben & Ero delta i et Oluf-show i 1971. I salen satt Børt-Erik Thoresen, som inviterte duoen til å være med i et TV-program som skulle sendes fra Tromsø. Dette ble en suksess, og med fornyet selvtillit tok Tobben & Ero gitarene på ryggen og haiket til Oslo for å prøve lykken nok en gang. Etter litt fram og tilbake fikk de endelige platekontrakt. Det skulle bli 6 album og 2 samleplater signert gutta fra Tromsø.
Det gikk jo som kjent en visebølge over landet på
syttitallet. Viseklubber ble startet
over alt. Hjemme i Velfjord hadde vi
viseklubb. Vi møttes i garderoben bak scenen
på Gimle. Vår eminente musikklærer Stein
Søreng var primus motor. Han underviste
i gitarspill i musikktimen, og
videreførte dette til viseklubben. Men
desverre ble denne jenta ingen habil gitarspiller. Jeg kom ikke lenger enn til de tre grepene
G-A-D7. Nok om det. Det er rart med oss nordlendinger. Selv om det er omtrent samme avstand fra
Velfjord til Tromsø som fra Velfjord til Oslo, så føler vi oss mye nærmere
byen, folket og kulturen i Tromsø.
Derfor var vi veldg opptatte av disse to guttene med en noe særegen
stil. Jeg var svært interessert i Åsmund
Olavson Vinjes diktning og hadde skrevet særoppgave om denne dikteren
Etter å ha hørt mye på albumet «Ballade i Bakgården» hvor
flere av Vinjes dikt er med, så kjøpte jeg like godt den første skiva duoen gav
ut. Her har de tonesatt dikt av Vinje,
Hamsun, Bjørnson, Øverland m.fl. Men vi
finner også låter skrevet av Torbjørn Willassen, Eller Tobben som han kalte
seg.
Bedre musikk en dette kan man ikke få i lyse sommernetter. Nå kan de lyse nettene komme, musikken er
klar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar