1986. Studio B Grammofon. BLP 4035
|
Først litt om bandet henter fra deres nettsider bjolsenvalsemolle.no:
Oslobandet Bjølsen Valsemølle ble startet i bydelen Bjølsen i Oslo i
1975
Trond Ingebretsen har siden starten vært låtskriver, sanger gitarist og frontfigur i bandet.
Trond Ingebretsen har siden starten vært låtskriver, sanger gitarist og frontfigur i bandet.
Høsten 1982 debuterte bandet med ”Fem på midnatt”, produsert av Åge
Aleksandersen. Plata fikk kjempekritikker og låta ”Soria Moria” ble en slager.
Bjølsens varemerke var melodiøs rock med norske tekster skrevet av bandets vokalist Trond Ingebretsen.
Trond sang om livet i storbyen og menneskene som lever der på en sterk og overbevisende måte. Oslo var tilbake på rockekartet. Bjølsen turnerte hyppig og fikk rennome som et glimrende liveband.
Bjølsens varemerke var melodiøs rock med norske tekster skrevet av bandets vokalist Trond Ingebretsen.
Trond sang om livet i storbyen og menneskene som lever der på en sterk og overbevisende måte. Oslo var tilbake på rockekartet. Bjølsen turnerte hyppig og fikk rennome som et glimrende liveband.
Plate
nummer tre ”På ørnevinger” kom ut våren 1986 og fikk god mottagelse.
Tittelsporet lå en lengre periode på Norsktoppens førsteplass. Den ustoppelige
turneen fortsatte, men ved inngangen til 1988 møtte Bjølsen veggen og la seg i
dvale.
Trond og
Bjølsens musikk levde videre. ”Vålerenga kjerke ” fra den første plata ble
etter hvert VIF- klanenes kjenningsmelodi og er i dag nærmest udødelig.Tolv
minutter før kampstart på alle hjemmekamper reiser tusenvis av VIF-supportere
seg og synger sangen.
I begravelser, bryllup, dåps og bydels-sammenhenger har denne låta fått en enestående status.
Trond fortsatte og skrive sanger utover på åtti og nitti- tallet og andre artister som Trond Granlund spilte dem inn på CD.
I begravelser, bryllup, dåps og bydels-sammenhenger har denne låta fått en enestående status.
Trond fortsatte og skrive sanger utover på åtti og nitti- tallet og andre artister som Trond Granlund spilte dem inn på CD.
Trond og
Bjølsen har etter hvert opparbeidet seg rimelig lang fartstid i musikkbransjen,
og har gjennom hele sin historie befestet sitt rennome’ som et glimrende liveband.
og har gjennom hele sin historie befestet sitt rennome’ som et glimrende liveband.
Stayer-evnen
har vært stor og bandet har kommet tilbake gang på gang og levert varene.
Bandets foreløpige siste skive ble sluppet høsten 2015.
Trond har en særegen stemme. For meg representerer den lyden av Oslo,
storby og eksos. Litt rart egentlig,
fordi jeg kun har møtt Trond utafor byen.
I de åra jeg jobba i Sørkedalen hendte det rett som det var at jeg traff
på denne hyggelige karen. Han var (og er
?) lærer på Hovseter skole hvor begge mine bonusbarn var elever. Etter det jeg hørte var han er populær
lærer. Han var rett som det var innom
butikken hvor jeg jobba. Ingen rockestjernenykker der nei.
Mange av Bjølsens tekster har et politisk innhold. På denne skiva er Mellom-Amerika i
fokus. Skulle gjerne hatt med tekster
slik at jeg kunne fått fulgt med skikkelig.
Var heller ikke i stand til å finne tekster på nettet. Så om det er noen der ute som kan hjelpe, så
vil jeg bli glad for det
På denne skiva får bandet hjelp fra ei jente fra nord ved navn Marith Endresen, Hun har en fantastisk fin og
kraftig stemme, som passer perfekt sammen med Trond. Mange vil nok huske Marith fra bandet January
som var svært populære på slutten av sytti-tallet.
Etter utgivelsen av denne plata tok Bjølsen Valsemølle en pause på 10 år. Men de kom heldigvis tilbake.
Jeg er glad for at jeg valgte nettopp denne skiva fra platehylla i
kveld. Det ble et meget hyggelig gjenhør
med to markante artister i norsk musikkliv, Marith og Trond. Ja, og bandet Bjølsen Valsemølle. Storbybandet som låter like fint i en småby
på Helgelandskysten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar