1974. Philips – 6317028
|
Øystein Sunde
trenger vel ingen nærmere presentasjon.
Denne ordrappe musikeren som er født på Skarnes, oppvokst i Oslo, og bor
nå igjen på Skarnes i Odalen. Øystein
var en av mange visesangere som ble oppdaget på slutten av sekstitallet.
Jeg har
hittil skrevet innlegg her på kjerringrock om Sundes første skive , 1001 fnatt, og hittil siste skive
«Bestefar».
Jeg
oppdaget Øystein Sunde da min favorittlærer spilte plata for oss I en
musikktime for oss elever i niendeklassen.
Jeg likte musikken, men samtidig så oppdaget jeg at jeg ville aldri lære
å spille gitar. For om jeg skulle bli en
god gitarspiller, så måtte jeg kunne mer enn de tre grepene jeg hadde klart å
lære. Kanskje litt voldsomt å
sammenligne seg med selveste Øystein Sunde, men kanskje like greit å ikke kaste
bort mere tid på gitaren.
På
denne skiva får vi virkelig beviset på
Hr Sundes ferdigheter på gitaren. Men selv om han ikke får fremført ord
med musikken. Så klarer ikke Øystein å
dy seg. Han må da skrive litt til oss på
coverets bakside:
Dette er
hva Øystein skriver:
«For en
tid siden sa Mikkel Aas (sjefsplatearbeider på Phonogram) til meg – Nå har du
gått ut og inn av Rosenborg studio med leamus i leppa siden 1970, så nå har vi
bestemt at til høsten setter vi et stort plaster over kjeften din og dytter deg
inn i studio med alle de instrumentene du har, og så får du spelle»
Hadde’n
visst at resultatet blei Valdresmarsjen og Glade Jul, så hadde’n kanskje tenkt
seg om en gang til før han kjøpte plasteret.
Men skive har det blitt og mange skal ha takk for hjælpa. Spesielt alle blåserne som tro til på
Valdresmarsjen, Klå, Classical Gas og
Glade Jul.
Blomst
utdeles også til Alf Cranner for lånet av gitaren hans, og til Grethe og Håvard
Kausland for å ha fjernet et par musikalske skylapper»
Hvilke
skylapper dette var, er jeg usikker på.
Men jeg antar at om vi hører jazztoner, så kommer det fra ekteparet
Kausland. Jeg mener jeg hører noen
jazztoner i låta «Seil» og «På lykke og fromme».
Plata
solgte ikke noe særlig i 1974, bare ca 2000 eks. Den ble utgitt igjen i 2012, og i 2015 hadde
da det totale salget nådd det dobelte, ca 4000 eks totalt.
Det lave salgstallet
fører selvfølgelig til anstendige priser for 1974-utgaven på
bruktmarkedet. Jeg har sett denne skiva
solgt for kr 3000,- Men det var på en
het auksjon hvor ingen av de som kjempet ville gi seg. Den selgeren var heldig, fordi normal pris vil
etter min mening ligge på en tusenlapp eller to, avhengig av kvalitet. Men nå er det nå en gang slik at om du har kun
en kjøper, så er det selger som bestemmer prisen. Men om du har flere en en potensiell kjøper,
ja, da er det kjøper som bestemmer og prisen kan nå gledelige høyder (for
selger).
Uansett
så er dette en juvel i enhver samling av norsk musikk.
Det er
mange solide musikere og andre som bidrar på plata.
Se bare her:
Alto Saxophone – Erling Andersen
Arranged By – Frode Thingnæs
Backing Vocals – Anne Lise Gjøstøl , Anne
Karine Strøm
Bass – Terje Venaas
Drums – Svein Christiansen
Flamenco Guitar, Electric Guitar,
Twelve-string Guitar, Steel Guitar, Ukulele, Banjo, Resonator Guitar – Øystein
Sunde
Piano – Henryk Lysiak
Producer for albumet er Svein Erik Børja, og han har
faktisk fotografert det bildet som er albumets cover.
Et litt anderledes album fra Øystein Sunde, hvor teksten er fraværende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar