mandag 27. november 2017

FRA PLATEHYLLA: CLUB 7’s JUBILEUMSPLATER




Prosjekt  «vinyl til frokost»




1978.  Plateselskapet Mai ‎– 7812/13


Club 7, eller «klubb-sju» var stedet hvor man møttes i Oslo på seksti og syttitallet.  Ungdommen har alltid søkt mot nye tender og retninger i samfunnet.  En kan vel si det så enkelt som at de unge har hatt et ønske og en drivkraft for å protestere mot det etablerte.  På Club 7 møttes, musikere, skuespillere og poeter.  Etter hvert ble det dannet en radikal motkultur.  En av de aller første som satte sitt preg på stedet var Sossen Krogh.

Jeg leste et sted lista over norske og utenlandske artister som hadde vært innom Club 7 som gjest eller som artist.  Noen var engasjert for å spille en kveld eller flere, men mange flere fant sine likemenn og -kvinner med samme musikalske interesse, og dermed var det gjort.  Folk fant hverandre politisk og musikalsk.  Utallige band og musikalske samarbeid ble dannet.

Jeg tør faktisk å påstå at norsk musikkliv ville vært adskillig fattigere uten "klubb-sju".  Jeg tror det var Kari Svendsen som en gang sa noen sånt som at «Klubb-sju var ikke for idrettsfolk eller de som gikk i speider’n.  Nei, klubb-sju var for de som ville sitte å preike, diskutere kultur og drekke vin».
Den musikken som ble spilt på Club 7 var helst, blues, jazz og viser. 

Jeg var faktisk innom klubb-sju en gang.  Det måtte være på vårparten i jubileumsåret 1978.  Altså bare noen måneder før denne skiva ble spilt inn. Dette var mitt aller første år som nordlending i Oslo.  Og det var ikke bare moro, kan jeg fortelle deg.  Vi var ikke særlig populære.
Det var bl.a. visse utesteder det ikke var så lett å komme inn på.  Jeg mener å huske at Club 7 var et av dem.  Men etter å ha prøvd mange ganger, så kom vi inn, fordi at vi kjente noen som kjente noen.

Vi hadde dratt dit for å oppleve kjente artister på nært hold.  Men akkurat den kvelden var det ingen kjente fjes der.  Men det var vel heller ikke så lett å få øye på noen i det røykfylte lokalet.

Dette er hva albumet gir oss av artister og låter.

A1 –Bryggerigangen Bluesband       I Can't Hold Out

LP nr 1 starter med tung og fin blues.  Bryggerigangen Bluesband besto av flere kjente navn. Bass Hans Marius Stormoen, gitar Bent Patey og Tom Gjertsen, trommer Jan Lie.  Et par av disse er dyktige musikere som har bidratt på utallige innspillinger og i andre band.  Navnet kom fra Bryggerigangen borettslag. 
Jeg anbefaler dere å se et Nrk-program med bandet.  Dere finner det her


      

A2 –Lotus Oljelåt  

Så er det over til jazztoner.
Lotus var et jazzrock band fra Oslo.  Bandet ble dannet i 1975  og besto av:
Bass:  Åsmund Snortheim,  gitar:  Bent Patey, TROMMER:  Espen Rud, Piano og oljefat:   Ole Henrik Giørtz, sax . og fløyte.  Vidar Johansen. 
Bandet spilte kun selvskrevet musikk. 

A3 –2.nd Evolution        Tooley Tooh

2.nd Evolution fra Oslo er et rhytm n' blues- og rock n' roll-band. På 60-tallet kjent som 2nd Evolution Corps.  Medlemmene er:  Åge Røthe        el. Bass,  Alf Kjellman     tenorsax,   Bengt Jenssen        orgel,  Bjørn Jensen        Trommer,  Freddy Skibstedt      vokal,  Lasse Nilsen gitar,  Lasse Pedersen perc.  Odd Riisnæs tenorsax.
Dette bandet spilte også egenkomponert musikk.  Primus motro var Freddy Skibstedt.

A4 –Kråbøl        Stemning

Dette er virkelig et morsomt band.  Nok en gang dukker trommeslager Espen Rud opp.  Han er virkelig en av de beste jazzmusikere Norge noen gang har hatt.  Det var den samme Espen som startet dette bandet ved at han samlet sammen noen av sine musikalske venner.  Kråbøl  betyr en bopel for kråker, og Espen mente at disse musikeren hadde noe av kråkenes ytringsform, mot til å uttrykke seg og ta igjen når de blir utfordret.  Musikk er kommunikasjon, men det er også kråkeleven. Ifølge Espen så var Kråbøl et alternativ til både det moderne samfunns rasering av natiurens voksesteder og til kommersalisering av kunst og folkemusikk.
Medelemmer var:  Carl Magnus Neumann, altsax.   Vidar Johansen, sopran, tenorsax.  Jon Balke, piano.  Geir Holmsen,  kontrabass.  Espen Rud,  trommer
      

B1   –Unknown Artist     Samba Bloibie  

Det var helt vanlig på en konsert på Club 7 at man hadde en jam-session eller flere.  Man satte da sammen vilkårlige musikere fra forskjellige band, og det var rom for flere å henge med. Dette er en slik jam-session.  Om du hører godt etter, så kan du høre at båndet tar slutt sånn ca midtveis i låta.  Men takket være Nord-Europas raskeste båndskifter så går vi bare glipp av oen få sekunder.  Godt gjort!  De som spiller her er:  Nipe Nyren, gitar.  Haakon Graf, piano.  Sveinung Hovensjø,  bass.  Jon Christensen, trommer.  Kalle Neuman, altsax.  Miki N’Doya,  perc.

B2   –Arild Wikstrøm      I'll Be Doggone

Arild Wikstrøm sier selv på platecovfaeret at han har drevet med musikk og stått på en scene siden seksårsalderen.  Da han som voksen var mye på dans, fant og og en kamerat ut at det ble presentert så mye dårlig jazzmusikk at de bestemte seg for å ta saken i egne hender.  De skulle bli Norgesmestere i jazz på ett år, - de måtte bruke to år.  Arild var nesten å regne som husmusiker på Club 7.  I en årrekke sang han julen inn på klubb-sju.  Han kombinerte ofte lyrikk, poesi og musikk.
Ifølge Wikipedia ledet han Arild Wikstrøm Kvartett (1961–) med Jan Garbarek/Knut Riisnæs saksofon, Jon Christensen/Ole Jacob Hansen trommer, Torgrim Sollid trompet og Hans Marius Stormoen bass.
På denne jubileumsskiva  består bandet av:  Bernt Brinck-Johansen, barytonsax.  Sveinung Hovensjø, gitar.  Bill Mulholland, gitar.  Bengt Jensen, orgel.  Richard Badendyck, piano.  Hans M.Stormoen, bass.   Jan Lie, trommer.  Miki N’Doye, prc.  Arild Wikstrøm, vocal og orkesterleder.
Arild døde I 1987, bare 45 år gammel.

C1   2.nd Evo1lution        Regrets       

C2   –Lotus  Ess-moll Låt      

C3   –Unknown Artist     There Is No Greater Love

Da var vi kommet fram til kveldens andre jam-session.  Disse deltar:  Ola Calmeyer, piano.  Alf E.Kjellman, tenorsax.  Bill Mulholland, gitar.  Hans M. Stormoen, bass.  Ola Jacob Hansen, trommer. 

D1 –E'Olen        Borr'e  

Nok et band som er utsprunget fra miljøet på Club 7 i Oslo på 1970-tallet
Medlemmene på denne innspillingen var:
Alto Saxophone:  Kalle Neuman.  Trumpet:  Pablo «Boy» Guanio.  Piano:  Jon Balke.  Bass:  Sveinung Hovensjø.  Trommer:  Finn Slettten.  Perc:  Zakhir Helge Linnaae / Miki N’Doye.

D2 –Ditlef Eckhoff Kvintett Gertrudes Bounce

Ditlef Eckhoff ble født i Tønsberg I 1942.  Allerede som 16-åring vant han N
M i jazz.  Bandet Ditlef har med med seg på jubileumskonserten består av:  Bjørn Johansen:  tenorsax.. Christian Reim, piano.  Geir Holmsen,  bass,  Ole Jacob Hanse, trommer,  Ditlef Echkoff, trompet.   Bandet spiller jazz I den stilen som kasse bob.   

D3 –Bryggerigangen Bluesband       Kansas City Blues

Albumet avslutter slik det begynte, med blues.

I mangel av tidsriktig videoklipp av "Bryggerigangen Bluesband", så får vi ta til takke med dette klippet fra 1997.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar