lørdag 4. juli 2015

DAGENS BOK: TORE RENBERG – ANGREP FRA ALLE KANTER.








Forlagets omtale:
Den briljante Sandnes-gutten Ben er fed up av sin gjerrige far og sin psykotiske mor. Han er lei av å sniffe bensin med storebroren Rikki bak det nedlagte speiderhuset. Nå har han en sommerfuglkniv i lomma og vil sette himmel og helvete i bevegelse for å skaffe seg et nytt liv. Seksten kilometer lenger nord ligger verdens rikeste by, Stavanger. Der bor Hillevågsgjengen: onkel Rudi, Jan Inge og Cecilie. De lever utenfor loven. De er KrF-fans, digger heavy metal og gir blanke i oljesamfunnets regler. Det eneste de mangler er et brekk som gir store penger. Sammen med sin skremte storebror Rikki forlater Ben barndomshjemmet og legger ut på en reise som skal bli katastrofal for enkelte og skikkende for andre. Det er oktober i Rogaland. Jorden drønner. Pengene knitrer. Pariserhjulet dreier. Stakkars barn av regnbuen. Med den potente og amoralske thrilleren "Vi ses i morgen" (2013) fornyet Tore Renberg spenningsromanen, til stor applaus hos lesere og kritikere. Den var første bok i Teksas-serien. "Angrep fra alle kanter" er andre bok.

Min kommentar:

Takket være Toe Renberg ble jeg presentert for, og godt kjent med Jarle Klepp. Nå er det Hillegsvåggjengen som jeg prøver å bli kjent med. Jeg ble presentert gjennom den første boka, og nå går vi litt videre. Men det tar tid å bli venner i voksen alder. Jeg merker at jeg er litt mer tilbakeholden nå. Men så er jo medlemmene i denne gjengen av et helt annet kaliber enn Jarle Klepp. Jarle var en unggutt som vokste litt for hver bok som kom ut, og til slutt så hadde man nesten følelsen av at man hadde bidratt til oppdragelsen av denne gutten på hans reise inn i voksenlivet.

Jeg må innrømme at det er mye jeg ikke får helt tak i når jeg leser denne boka. Det kan være fordi boka beskriver et totalt ukjent miljø. Jeg tror heller at det er forfatterens mange metaforer som gjør at jeg av og til mister tråden litt.
For meg personlig vr ikke denne boka noen stor opplevelse. Men jeg tror at publikum som har vokst opp i og rundt Stavanger vil ha en god opplevelse.

For min del likte jeg linken til Tønes singel «Indianara» aller best. Den er heldigvis tilgjendelig på youtube.


Her finner du boka som  innbundet  ,  pocket  , på minnekort  ,  lydbok på cd   og  til  nedlasting .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar