torsdag 21. september 2017

SPLITTER NY VINYL: STEINAR ALBRIGTSEN – THE DAILY BLUES


2017.  Grammofon ‎– GRAMLP17123



Fra skvis.no:
En hyllest til våre største bluesartister gjennom tidene.
Med "The Daily Blues" ønsker Albrigtsen å hylle sine blueshelter, både i musikalsk stil og gitarferdigheter men også gjennom å fortelle om sine møter med dem. Et eksempel på dette er låten "Junior Wells" som har fått en musikalsk drakt som hedrer hans særegne sound og spillestil. Steinar fikk sin føste "dose" blues gjennom John Hammond (den gang Jr.) på Prelaten i Tromsø tidlig på 80-tallet.

Albrigtsen beskriver sitt møte med J.Hammond som særdeles hyggelig og lærerikt. Han skrev ned en liste over artister Albrigtsen burde lytte til. Listen inneholdt navn som Big Bill Broonzy, Mississippi John Hurt, den hvite men blå jodler Jimmie Rodgers og mange andre. Disse tre artistene er alle representerert på albumet "The Daily Blues".


Min kommentar:

Det er nå mer enn et år siden jeg skrev om Steinar Albrigtsens album «Alone too long».  Det innlegget er et av de som har fått flest klikk, som det heter på bloggspråket. Eller for å si det på norsk; - et av de innleggene som har hatt flest lesere.

Om det er tilfeldig , eller om det har med artisten å gjøre får jeg kanskje et svar på nå.  Det blir spennende å se om noen er interessert i å lese dette blogginnlegget.

Så da setter jeg likeså godt på Albrigtsen nye skive.

A1   Big Bill Broonzy    
Albrigtsen starter med en av de mest spennende ”bluesgutta”.  Det er sagt og skrevet mye om Big Bill Broonzy.  Bl.a. så er det en del uenighet om når han var født.  Selv sa han at han var født i 1893, men papirer i familien (?) tyder på at han var født i 1903.  Men det at han deltok i den første verdenskrig i Europa (1914 – 1918) så er det vel mest trolig at han var født i 1893.  Jeg ser at Albrigtsen også tror at dette er korrekt årstall. Big Bill Broonzy regnes som en av de virkelig store innen blues-musikken.  Men i tillegg til ulike typer blues ( hokum blues, country blues, urban blues), var BBB også en utøver av andre sjangre som ragtime, , jazz-inspirerte låter, folkemusikk og spirituals.  Dette var vel årsaken til at Big Bill Broonzy nådde et stort publikum.
Steinar forteller i sin tekst en ganske morsom historie om BBB. Hør godt etter.


A2   Plowman       
Her har Steinars samboer Monica skrevet en tekst som er inspirert av musikeren BBB, som visstnok skal ha uttalt noe sånt som « you needed to be a good plowman to get popular around women»
I forhold til teksten som er gjengitt på coveret så legger Steinar til et og annet ord her og der. Sikkert fordi det skal passe bedre rytmisk, og dermed låte bedre.

A3   Junior Wells 
Blueslegenden Junior Wells (1934 –1998) er særlig kjent for sin vokal og sitt munnspill.
Steinar forteller her om sitt møte med denne musikeren i 1992. Det Steinar lærte av legenden Wells kan være nyttig for noen og enhver å ta med seg: "Farve har lite å si, uansett om du er svart eller hvit og skjærer deg i håndet, så er blodet rødt".

A4   Farethewell Titanic     
En nydelig liten instrumental som beviser at Albrigtsen er en meget god  gitarist.

A5   Ballad Of Jimmie Rodgers 
Jimmie Rodgers var en av de aller første countrysangerne.  Han kalles av mange for "The Father of Country Music". Rodgers var en av de første som ble innlemmet i  ”Country Music, Hall of Fame”.  I tillegg er han innlemmet i «Blues Hall of Fame». 
Jimmie jobba på jernbanen, og ble snart populær hos den farvede delen av befolkningen ettersom han lot de som virkelig hadde behov for det, reise gratis. Kanskje det var som et resultat av dette at han ble en av de aller første hvite som fikk spille sammen med selvest Louise Armstrong.
Jimmie Rodgers døde av tuberkulose, bare 35 år gammel.
Teksten til denne låta er skrevet av Tom Pacheco, mens Albrigtsen står for musikken.
Forøvrig en av de fineste låtene på albumet.

A6   Superstitious Blues     
Her har Monica Nordli skrevet en liten morsom vise om overtro.

A7   Mississippi Queen       
Nok en tekst av Tom Pacheco hvor han lar oss bli bedre kjent med "Amerikas Hurtigrute", eller elvebåtene for å være nøyaktig.  De fleste av oss drømmer vel om en tur med «Mississippi Queen».  Det ville vært en opplevelse.  Litt morsomt at alle båter og skip er hunkjønn, det gir mange fine og nære assosiasjoner.  Særlig i sangtekster.

A8   Buckdance    
Enda en tradisjonell blueslåt.

B1   Work Song   
Her har Monica skrevet en trist tekst til en nydelig sang.  Vi kan kalle det en arbeidersang.  Det å synge var nok en måte å holde oppe moralen i løpet av en tung arbeidsøkt.  Det var mange yrkesgrupper som benyttet seg av dette.  F.eks. jernvbanearbeidere, veiarbeidere, sjømenn o.s.v.  Dette var særlig nytting om man skulle trekke tungt, og helst samtidig.   Da var takten i sangen nyttig.  Jeg vil også tro at dette styrket samholdet.

B2   Joe Turner   
Så vidt jeg kan forstå har Monica her ikke skrevet om bluesartisten Big Joe Turner. Om jeg har forstått dette riktig så han hun tatt tak i denne sangen fra 1892.  Håper jeg har tolken teksten riktig.



B3   Lazy Blues     
En liten kjærlighets-blues med tekst av Monica og musikk av Steinar passet meget godt akkurat her.
Her behøvde jeg ikke å google så mye ettersom de sang om kjent stoff,  - nemlig kjærlighet.

B4   Bill Bailey      
Nok en lettbeint ”fingerpicking” liten blueslåt.

B5   Raymonds blues 
Her ble jeg rørt allerede under gitar-introen.  Jeg leste forordene til sangen som på denne skiva kan leses under sangteksten.  Litt bakvendt kanskje.
Dette er en sterk historie om Raymond.  Dette sier litt om hvordan det er å leve som en svart mann i USA. Ja, jeg skriver "er", fordi  historien om Raymond er hentet fra vår mære historie.
«They give a black man half a chance.
But half a chance makes half a man”
Men til slutt sier Raymond at han ikke har mistet håpet. Det kan ikke noen ta fra han.

B6   White Man Singin' The Blues   
Den eneste låta på albumet som ikke er skrevet av Albrigtsen og hans venner.   Dette er en låt som er skrevet av Merle Haggart. Haggart døde i fjor, så det betyr at Steinar Albrigtsen nå er den hvite mannen som synger blues.

B7   B.B.King (Let The Good Times Roll)         
Vi nærmer oss slutten av skiva og da kommer en hyllest til The King of Blues, -  B.B.King.
B.B.King, født 1925 døde i 2015.  Han er ifølge magasinet «Rollin Stone» verdens tredje beste gitarist gjennom tidene. Han fikk en stjerne på Hollywood Walk of Fame, i 1980 ble han valgt inn i Blues Hall of Fame og i 1987 i Rockens æresgalleri.
I denne tilleggsteksten viser Albrigtsen sin respekt for den gamle mester.

B8   East Colorado Blues    
Og så avsluttes det, som seg hør og bør, med en liten instrumental.

Jeg har vel aldri brukt så lang tid på å høre gjennom et album .  Etter hvert som navnene på de gamle blues-helter dukket opp, så måtte jeg undersøke og lese meg opp litt.  Så dette var for meg et svært lærerikt album. 
Om jeg har hatt tid til å lytte til musikken i tillegg til lesingen?  Joda, nå har jeg hørt skiva fire-fem ganger, så nå sitter bluesen i kroppen. 

Det er bare å ta av seg hatten, eller hvilket som helst hodeplagg, for dette er et gjennomarbeidet temaalbum uten en eneste svakhet så langt jeg kan bedømme. 

Som vinylkjøper har jeg fått et flott utbrettscover med tekster og massevis av informasjon.  Dette er et album som er krevende å lytte til, fordi vi møter så mange spennende personer.  Jeg digger at vi får en kombinasjon av historie og musikk.  Vi kan lære og nyte samtidig.

I tillegg til nevnte Monica Nordli og Tom Pacheco, så bidrar disse musikerne:
  
    Accordion – Terje Tysland
    Backing Vocals – Monika Nordli
    Bass – Andy Nesblom , Jørun Bøgeberg
    Drums – Alexander Pettersen , Rune Arnesen
    Guitar, Bass, Keyboards – Ernst Nikolaisen
    Harmonica – Richard Gjems
    Organ, Piano – Espen Fjelle
    Piano – Reidar Larsen
    Steel Guitar, Mandolin, Guitar – Olav Torgeir Kops              land
    Trumpet, Trombone – Jens Petter Antonsen

Du kan høre alumet på  Tidal og Spotify

Her kan du kjøpe albumet som vinyl  og  cd