lørdag 23. februar 2019

DAGENS BOK: ANNE HOLT – DET SOM ALDRI SKJER, 2004






Fra nlb.no:

Dette er bok nummer to om Inger Johanne Vik, hvor kriminalpsykologen og hennes politi-mann Yngvar Stubø blir stilt overfor noe som kan minne om en seriemorder uten motiv. Det eneste fellestrekket er at ofrene er relativt kjente mennesker.




Min kommetar:

Lydbok fra nlb.no.  14t 05min.

Da er den andre boka om Inger Johanne og Ynvar unnagjort.  Det er så hyggelig å lese denne serien på nytt.  Det føles nesten som å møte venner .  Og denne boka er det faktisk nå ca 15 år siden jeg leste første gang. 

Jeg husker noe, men slett ikke alt.  Jeg har lest andre bøker som jeg leste første gang for ca 14 – 15 år siden.  Og jeg når jeg sammenligner bøker som er utgitt på samme tid, så må jeg bare si at Anne Holts historier holder seg svært godt.

I denne romanen må våre venner jobbe med en sak hvor en drapsmann velger ut sine ofre ut fra kun et kriterie, nemlig at de er kjendiser. Hva er hans motiv?  Er det så enkelt at han kun blar opp på en tilfeldig side i «Se og Hør» for å velge sine offer?
Denne saken ser komplisert ut.  Når så drapene skjer på  en særs makaber og utspekulert måte, så er ikke dette en historie for sarte sjeler.

Anne Holt er en tøff dame. Hennes iboende råskap gjenspeiler seg i bøkene hennes.  Derfor digger jeg både dama og bøkene hennes.  Hun klarer på mesterlig vis å gi oss nye, originale historier.  En bok av Anne Holt blir, etter min mening,  aldri kjedelig.

Det er få som klarer å gi liv til et persongalleri som Anne Holt.  Jeg ser øyeblikkelig for meg hver eneste person som blir presentert i historien. Både etterforskere, drapsoffer og deres familiemedlemmer, - ja, til og med drapsmannen blir vi kjent med.

I forrige bok ble Inger Johanne og Yngvar kjærester. Når har de fått et barn, og Inger Johanne har for tiden barselperm og tilbringer tidene hjemme med deres lille datter.  Så egentlig skal hun bare nyte dagene og konsentrere seg om familien.

Men Yngvar klarer naturlig nok ikke å legge fra seg saken når han kommer hjem.  Som etterforsker lever han med saken 24 – 7.  Og ettersom Inger Johanne er en dame med høy kompetanse, så er det jo naturlig at de to sitter og diskuterer drap ved middagsbortet.

Og Inger Johanne er jo en siirkushest.  Når hun lukter sagmugg, så klarer hun ikke å holde seg unna.  Men hva er det med Inger Johanne?  Det aner meg at det finnes en gåte på det helt private plan.  Altså, - enda mere spenning.

Jeg koser meg virkelig mens jeg leser gamle bøker om igjen.  
  
Her kan du kjøpe boka som pocketutgave eller lydbokcd



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar