onsdag 9. januar 2013

KURT NILSEN: : INNI EN GOD PERIODE





Kurt er utvilsomt inni en god periode. Det er nok ikke helt tilfeldig at skiva slippes samtidig med at sesong 2 av «rødvins TV programmet - - Hver gang vi møtes»  har begynt å rulle over skjermen.


Men den godeste Kurt skal vise seg frem i flere TV show i år.  Han skal også være dommer i årets Idol.

Vi kan vel antyde at Kurt går inni en god økonomisk periode, uten at jeg vil påstå at økonomi er Kurts motiv for platen og tittelen.


Jeg mener å observere en positiv endring hos Kurt, Han virker mer trygg på seg selv enn noen gang.   Ja, jeg tror på han når han sier han er inni en god periode.





Rørleggeren fra  Bergen har vandret et godt stykke fra Idol Kurt, til en mer jordnær og ekte artist.  Vi hører at dette er sjela di, Kurt.  Du har en gudbenådet stemme, og kan sikkert kan synge hva som helt.  Jeg liker deg svært godt med storband eller med KORK i ryggen.  Men det ser og høres ut som om du liker deg aller best som en mer akustisk Kurt. 

Musikken er i samme gate som Odd Nordstoga og Hellbillies.  Men heldigvis hører vi at det er Kurt.  Det er så til de grader ekte at du burde opptre i lusekofte.  Kanskje du skulle hatt fletter i håret, til ære for ditt store idol, Willie, med samme etternavn.


Jeg diskuterte fenomenet Kurt med en venninne her forleden. Jeg var imponert over hans tolkning av Teigen/Skorgans – Adjø.  «Jeg orker ikke se på’n» kom det fra min venninne. «Han lukker øya hele tiden mens han synger.  Nei huff, det orker jeg ikke» fortsatte hun.    Etter at jeg ble gjort oppmerksom på dette, så farver denne nye observasjonen min opplevelse av denne plata. Skulle ønske at du ikke var fullt så innadvent, Kurt.


I utgangspunktet er det ikke innen denne musikksjangeren jeg kjøper flest plater, men jeg har respekt for artister som følger sitt musikalske hjerte. 

I skrivende stund finnes ikke skiva på vinyl.  Men om den kommer, så ser jeg ikke bort fra at den havner i hylla mi.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar