søndag 12. januar 2014

DJANGO UNCHAINED









Fra Platekompaniet:
I Quentin Tarantinos brutale og til tider hysterisk morsomme western spilles de største rollene av Oscar-vinnerne Jamie Foxx og Christoph Waltz, omgitt av blant andre Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L. Jackson, Walton Goggins og Jonah Hill.

Django Unchained utspiller seg i sørstatene to år før den amerikanske borgerkrigen. Slaven Django (Foxx)oppsøkes av den tyskfødte dusørjegeren Dr. King Schultz (Waltz). Schultz er nemlig på sporet av de morderiske Brittle-brødrene, og bare Django kan føre ham til dem. Den uortodokse Schultz kjøper Django med et løfte om å sette ham fri så fort de får fatt i Brittle-brødrene - døde eller levende.

Når de til slutt lykkes, holder Schultz løftet og setter Django fri, men de to mennene velger å ikke skille lag. I stedet jakter Schultz på sørstatenes mest etterlyste kriminelle med Django ved sin side. Mens han perfeksjonerer sine livsviktige jaktferdigheter, er Django fortsatt fokusert på ett mål: å finne og befri Broomhilda (Kerry Washington), hustruen han mistet til slavehandelen for lenge siden.

Min kommentar.

Jeg vet hva jeg får, når jeg velger en Quentin Tarantino film.

Jeg får råskap, vold og litervis med blod og gørr. Men i denne filmen synes ikke dette å være så meningsløst og overdrevet som i Tarrantino filmer jeg har sett tidligere.  Jeg tenker at uansett hvor ille bildene er, så var virkeligheten verre.  Det er umulig å forstå den rasismen vi får presentert i denne filmen.  Men under dette teppet av vold og j***lskap, så får vi ta del i selve drivkraften i mennesket, - kjærligheten. Uten kjærligheten mister man viljen til å overleve.  Og i «Den Ville Vesten» har man kun to alternativer:  Leve eller dø.

Det aller mest gledelige er at Leonardo Di Caprio har blitt voksen.



Terningkast: 5.  Dette kunne blitt en sekser, men filmen er dessverre litt for lang.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar