søndag 22. november 2015

DAGENS BOK: CHRIS TVEDT / ELISABETH GULBRANDSEN - DEN BLINDE GUDEN




Forlagets omtale:
Førstebetjent Edvard Matre ved Kripos har fått to drapssaker i fanget. Problemet er at han ikke etterforsker noen av dem. Den ene fordi han ikke får lov. Den andre fordi han ikke vil. Et usedvanlig brutalt ran i Bergen ender med drap. Edvard Matre og hans team blir satt på saken. Sporene peker mot en gruppe voldelige høyreekstremister, men til Edvards store frustrasjon får han beskjed av PST om å holde fingrene av fatet. Samtidig må han slite med en gryende mistanke om at en av hans egne folk kan ha liv på samvittigheten.

Min kommentar:


Dette er den andre boka om Kripos-etterforskeren Edvard Matre, et relativt nytt bekjentskap.  Jeg digger denne karen., og jeg digger dama hans. Sammen danner de det mest ulike par du kan tenke deg.  Men det er kanskje akkurat det som skaper magi.


Men jeg sier det like godt med en gang.  Du MÅ leste «Av jord er du kommet» før du tar fatt på denne, som er en direkte oppfølger.  Det skjer så mye i den forrige boka som har betydning for både persongalleriet og hendelsene i denne, og de trådene som jeg trodde forfatteren hadde glemt i det kaoset av løse tråder som han måtte nøste opp i sin forrige bok, blir her nøstet opp, - en etter en.


Denne gangen skjer det ting både i Bergen og Oslo. Ut fra handlingen er det helt naturlig at vi befinner oss i Oslo etter hvert som saken går mot løsning..


I forrige bok ble vi kjent med Matres medarbeidere Solveig og Tommy .Begge med så mange særegenheter «innabords» at de hver for seg kunne vært hovedperforner i sine egne romaner.

I denne boka er Solveig sykemeldt som følge at hendelsene i forrige historie, - Der ser du hvor viktig det er å lese bøkene i rekkefølge. Men hun har fått en ertsatter, som er minst like spennende. Heldigvis er Solveig med på sidelinjen.


Jeg har digga Chris Tvedt siden jeg leste første bokstav i hans første bok.  Men likevel ser jeg at han har blitt enda bedre nå som han får hjelp av sin frue.


Dette er høyspenning med «noko attåt»


Her finner du boka som  innbundetpocketlydbok på cd, lydbok på mp3  og til nedlasting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar