mandag 18. april 2016

DAGENS BOK: FRODE GRANHUS – STORMEN




Fra cdon.no:
Med sin særegne evne til å skape uhygge, har Frode Granhus nok en gang skapt en krim det er umulig å legge fra seg. Under en stormnatt i Reine i Lofoten løsner en diger steinblokk og pløyer en dyp renne i fjellet. Raset avdekker det som ved første øyekast ser ut som små bein og knokler. En forbrent skikkelse ligger på pleiehjemmet i bygda. Ilden har fratatt ham synet, taleevnen og størstedelen av bevegelsesevnen. Smertene er konstante, men han lever. Uheldigvis er han ikke i stand til å fortelle noen at smertene tiltar, at en ukjent fiende sørger for at han får det enda litt verre, dag for dag. At faren er størst nettopp her, hvor han burde være tryggest. Frode Granhus ble nominert til Bokhandlerprisen og Rivertonprisen for 'Stormen'.

Min kommentar:

Tenk på hvor heldige vi er vi som er glad i å lese.  Vi har ubegrensede muligheter til underholdning og spenning når som helst og hvor som helst.  For min del bruker jeg mye lydbøker.  Litt fordi synet er litt kranglete, men mest av alt fordi lydboka kan jeg ha med meg over alt.  Jeg kjøper en del lydbøker fra Sverige.  Kjøper da brukt på svenske nettauksjoner, og selger dem etter bruk.  Men mesteparten av de lydbøkene jeg konsumerer kommer via Blindeforbundets bibliotek.  Etter mottak overføres disse til mobilen, og dermed har jeg alltid 4-5 lydbøker i lomma.

Sist hørte bok var altså Stormen av Frode Granhus.  Og jeg sier det like godt med en gang.  Har du ikke lest noe av denne forfatteren, så må du bare skynde deg til nærmeste bibliotek eller bokhandel.  Jeg lover deg ulidelig spenning fra Lofoten.  Bedre blir det ikke.

Bøkene er lettleste.  Persongalleriet er variert og sterkt, Miljøet er ramsalt og naturen er mektig.
Det var ganske spesielt å lese en krim hvor opptakten er et jordras, samtidig med av hjembygda mi ble rammet av et jordras som har ført til stengte veier her i regionen.  Denne situasjonen gjør at jeg føler hjelpeløsheten og isolasjonen på kroppen i takt med fortellingen i boka.

Jeg digger at historien inneholder flere gåter.  Noen har oppstått i nåtid, mens andre er gamle forbrytelser som bokstavelig talt dukker opp.

Om du, som meg, liker den islandske forfatteren Arnaldur Indridason så vil du garantert like denne boka.  
Løp og kjøp, eller løp og lån.

Her finner du boka som pocketutgave.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar