mandag 31. oktober 2016

KVELDENS FILM: CLOCLO (MY WAY)



Foto fra Wikipedia

Kanal: Nrk1
Skuespillere: Jeremie Renier, Benoit Lagimel,  Monica Scattini, 
Produksjonsår: 2012

Fra Nrk.no:
Fr. biografisk drama, 2012. Den franske popstjernen, låtskriveren og entertaineren Claude François var mest berømt for å ha vært med å skrive "My way", som Frank Sinatra senere gjorde verdenskjent. Filmen skildrer Claudes liv, helt fra barndommen i Egypt, gjennom hans suksess i Frankrike og til hans brå død i Paris i 1978.

Min kommentar:

Kom ikke å si at man blir dum av å se film.  I kveld har jeg lært at en av verdens aller mest kjente sanger «My Way» er skrevet av en franskmann.  What !!! eller Quelle !!!!! sier du kanskje.  
Joda, dette har jeg lært i kveld.  Hvor viktig det er, ja, det vet jeg ikke, men jeg liker faktisk å vite sånne uviktige ting.

Men bortsett fra det, så er faktisk dette en ganske bra film.  Jeg liker filmer som handler om virkelige mennesker og deres liv. Og denne filmen er proppfull av alt du måtte ønske deg.  Vi får en dramatisk historie  fylt med spenning, kjærlighet, sjalusi, hat, sykdom, død …. Ja, alt du kan tenke deg.  

Vi følger hovedpersonen gjennom hans utrolige reise fra barndom til han døde bare 39 år gammel.  En kan trygt si at dette er et liv som kan sammenlignes med en berg og dalbane. 

Claude ble født i en meget velstående familie i Egypt. Men da hans far mistet jobben grunnet omstilling i Egypt, så gikk det galt på alle vis.  Hovedpersonens liv blir fylt med fattigdom, sykdom, død, avvisning, ansvar, spillegalskap, stormfullt ekteskap og mye mye mer.

Jeg tar meg i å tenke, Hvorfor skjer det så mye rundt og med talentfulle mennesker?  Det kan se ut som om berømmelse og tragedie nok en gang går hånd i hånd.
Jeg anbefaler mer enn gjerne denne filmen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar