2016. Blue Mood. BMLP6532
|
Fra bigdipper.no:
Paal Flaata har brukt de siste soloplatene sine til å tolke sine
favorittlåtskrivere på sitt unike og høyst personlige vis.
Come Tomorrow består av sanger skrevet
av Townes Van Zandt og kompletterer en trilogi med tolkningsplater som
viser den iboende genialiteten til originalmaterialet samtidig som de fungerer
som en maktdemonstrasjon for Flaata sin voldsomme vokalkraft og følelsesmessige
repertoar.
Utgaven vi har i lager er på rød vinyl trykket
i et begrenset opplag på 500 eks.
Min kommentar:
Det er et morsomt prosjekt Paal Flaata har gitt seg ut
på. Å gi ut album hvor han tar for seg en og en låtskriver, får inn i deres katalog, gjennomarveider disse, og til slutt gir ut sine tolkninger av dette materialet. Nå er det Townes Van Zandt sin tur.
For meg personlig har det ført til
at jeg har kunnet fokusere like mye på låtskriverne som på artisten. Og jeg velger å tro at det er nettopp det
Paal ønsker med platene sine.
Hvem var Townes Van
Zandt? Jo, han var en skoleflink kar av såkalt fin
familie. Men etter hvert ble han et
plaget mann. Og behandlingen? Jo, insulinsjokk !!? Det høres svært merkelig ut. Ikke rart han ble mørk til sinns.
Ute pisker regnet mot ruta, og høstmørket er massivt. Men på akkurat sånne kvelder er den nyeste
plata med Paal Flaata perfekt.
Stearinlyset er tent, tekoppen er fylt, pleddet er på plass og den røde
vinylplata snurrer på platespilleren.
Flaata er en mester i formidling. Han har en stemme som oser styrke og
trygghet. Men den kan også til tider
være så sår og soft at det gjør vondt langt inni hjerterota. Der hvor Paal Flaatas stemme leder, der
følger jeg etter. Enkelt og greit. Han er en av de få, - Ja, - kanskje den
eneste norske artisten som har denne egenskapen.
Og når han skal finne en duettpartner til en av låtene, så
tar han like godt med seg dattera si.
Godt valg, Paal.
Jeg er svært takknemlig for at Paal har gitt oss disse
platene med sine tolkninger av dyktige bakmenn, som kanskje ikke har fått den
aksept de fortjener, - Foreløpig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar