torsdag 20. desember 2018

FRA PLATEHYLLA: BERGENERS – «FREKK Å TIDI»



1977.  Arctic Records  ‎– ARC 8613



Prosjekt  «vinyl til frokost»


Fra Rockipedia:
Bergeners var en visegruppe fra Bergen (selvfølgelig), dannet i 1976 av Fred Ove Reksten (vokal, gitar, fløyte) og Alfred Kjerpeseth (vokal, fløyte, banjo), begge fra Spoilband. Besetningen varierte det første året med mange assosierte medlemmer innom, blant dem Ellinor Bratås, Halstein Gåsemyr og Kjell Lund Madsen.
Etter den første LPen ble Bergeners etablert som en trio med Reksten, Kjerpeseth og Randi Bjørnstad (vokal), dog fremdeles med enkelte medhjelpere i studio. Musikalsk var gruppen inspirert av irske Dubliners (derav navnet Bergeners) og mye av materialet var irske og britiske folkemelodier med norske tekster fremført på bergensk.
Bergeners fikk sitt gjennombrudd i 1977 med samlingen Frekk å tidi, en plate som sørget for at en ny generasjon ble kjent med gamle bergensviser. Sangene ble fremført med stolthet og respekt for materialet, samtidig som en smårampete folkelighet gjenspeilet gruppens ønske om å fremstå som moderne kjuagutter og småtøser, og dette appellerte til både unge og gamle.

Og dette er virkelig et album man blir i godt humør av. Selv har jeg ikke noe forhold til disse visene.  Det var sjelden at det ble sunget og spilt Bergensviser der jeg vanket i min ungdom.  Jeg var over 50 år før jeg besøkte Bergen. Bergen er en fantastisk by.  Og har du ikke vært der, så MÅ du ta turen.  Jeg håper inderlig at jeg kommer meg dit flere ganger før denne kjerringa blir alt for gammel.

Visene på denne plata er lette å synge med på, og melodiene har vi hørt før.

Dette albumet er blitt kalt tidenes norske partyplate. Bare tittelen er signal nok til alle potensielle platekjøpere at denne platen var selvskreven på enhver fest. Noe den også er.  Bare kjør en fest selv, sett på denne plata og nyt resultatet. Dette siste er Bård Oses påstand.  Men jeg er langt på vei enig.

En utrolig morsom plate.

Du kan høre albumet på Spotify

Mens jeg satt og hørte på dette albumet kom jeg på at jeg hadde lest et eller annet om originalen til "Jenter fra Bergen".  Her er hva Bergensavise skrev om saken i 2013:
"Den irske originalen bak «Jenter fra Bergen» ble brukt av broren til Paul McCartney, som merket tekst og melodi «traditional» på «Liverpool Lou». I stedet for at en fattig irlender, Dominic Bahan, fikk pengene, tok McCartney dem".
En trist sak!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar