mandag 17. desember 2018

KONSERT I BRØNNØY KIRKE, 3.SØNDAG I ADVENT 2018



Brønnøysund Mannskor dir. Oddmund Schanche



Jeg elsker musikk.  Jeg har en platesamling som holder på å vokse ut av min leilighet.  Mine nærmeste frykter, med, -  god grunn, at min lidenskap for musikk har krysset grensen til galskap.  De må ta til takke med overnatting på en sliten sofa, da det er satt opp hyller på alle veggene på gjesterommet.  Men mitt motto er:  Ingen lidenskap uten galskap, og ingen galskap uten lidenskap.  Jeg kommer helt sikkert til å fortsette å kjøpe plater.  Jeg har jo litt plass i de andre rommene i leiligheten.

Men uansett hvor mange tusen plater man har i arkivet, så kan ingen musikkopplevelse måle seg med å oppleve musikk live.  Da kan en lokal tenåring på piano konkurrere ut en hvilken som helst verdensstjerne på platespiller.

I kveld var jeg så heldig å få oppleve to lokale kor, i tillegg til unge musikalske talent i Brønnøy Kirke.  Litt trist at det var så pass mange tomme seter i kirken.  Dette var nok et resultat av at det har vært mange konserter av ulike slag i byen i det siste.  I tillegg så har butikkene søndagsåpent, så noen benyttet nok denne ettermiddagen/kvelden med å få unna litt julehandel.

Vi har et rikt musikkliv i Brønnøy kommune.  Om ikke jeg tar feil så har vi ikke mindre enn 5 kor. I tillegg så har nabokommunen Sømna et mannskor hvor medlemmene kommer fra begge kommuner.

I kveld var det Brønnøysund mannskor og Brønnøy Kammerkor som ga oss et variert program.

Brønnøysund Mannskor kjenner jeg godt til fra tidligere konserter.  Jeg har en spesiell forkjærlighet for mannskor siden min far var medlem av Velfjord mannskor, så jeg er vokst opp med sangøvelser, sangerstevner, sangerball, sangerluer og noteark.  Det er gode minner som kommer fram hver eneste gang jeg hører et mannskor stemme i.

Brønnøy Kammerkor derimot var et nytt bekjentskap for meg. Og jeg er så inderlig glad for at jeg endelig fikk oppleve dette koret. Jeg ble virkelig imponert over dette korets kvalitet.  Sjelden har ordet stemmeprakt vært mer passende.  Det er nydelig å høre på et kor hvor stemmene er så balanserte og presise.

Brønnøy Kammmerkor
dir. Oddmund Schanche

Kammerkoret åpnet konserten med et par julesanger, før de fortsatte med «Kyrie Eleison».  Det var da koret startet fremføringen av noen satser fra «Gloria-RV 589» av Vivaldi at undertegnede fikk gåsehud. Dette låt nøyaktig slik musikk fra 1700-tallet skal låte. 

Neste nummer var «Det vandrer fra verdens krok», og til slutt satte koret punktum for sin avdeling med «Tolite hostias» fra Juleoratoriet av Saint Saëns

Deretter fikk vi  presentert nydelig musikk på piano fra to unge talenter.  Begge under god veiledning av Elena Ebbesen som også akkompagnenrte korene.  Disse unge jentene  får vi nok høre mere til i årene som kommer. Jeg blir lykkelig av å oppleve barn og unge som satser på musikk.  Håper inderlig at politikere forstår at de må satse på slike unge talenter.  Musikk bør sidestilles med idrett når det gjelder oppmerksomhet og budsjettposter.

Da var det guttas tur.  De fremførte sanger som for meg var kjente og kjære.  De startet med «Ring nu klokker» av O.A:Brønnø, før de fulgte opp med en av mine personlige favoritter, nemlig «Fra fjord og fjære»  Så fulgte «Jul, Jul» før vi fikk folkets favoritt, nemlig Trygve Hoffs «Nordnorsk Julesalme». Det er ikke rart at nettopp denne ble kåret til tidenes låt fra Nordland tidligere i år. Denne teksten gir oss alt.  Jeg husker fra de årene jeg bodde sørpå, hvordan nettopp denne sangen ga meg akutt hjemlengsel og klump i halsen hver eneste gang jeg hørte den.  Mannskoret fortsatte med «Lovsang», «Joy to the world» og  «Hosianna» før de avsluttet med «Davids  salme»




Her er en bitteliten filmsnutt.  Klikk på filmen, og du får avspilling i fullskjerm

Så stilte begge korene opp til en herlig avslutning.  Vi fi «Julemotetten» av Alnæs m/solist Eli Lyngøy Torgnes. Det ble litt mere trøkk når begge korene forenes.  Og med den flotte akustikken som er i kirka vår, så kom begge korene til sin rett.

Til slutt fikk også publikum være med da vi alle stemte i med «Deilig er jorden».

Kvelden er enda ung da vi forlater kirken, og igjen kan konsentrere oss om å bli ferdig til jul. Og jeg føler meg litt rikere.  Jeg har fått en julegave på forskudd  med kveldens konsert.  Lite gir meg så mye glede som musikalske opplevelser.  Jeg har fått høre mannskor, som jeg er særdeles glad i.  Jeg har fått oppleve magi fra Brønnøy Kammerkor som er et nytt bekjentskap for meg, men som herved har blitt et varig vennskap.  Og jeg har fått høre unge talenter som gir meg tro på gode musikalske opplevelser i mange tiår framover.


Medvirkende på konserten var:
Brønnøysund mannskor,  Brønnøy kammerkor,  Lotte Vollen,  Elena Ebbesen,  Eli Lyngøy Torgnes & Oddmund Schanche.

Elever fra Sømna kommunale kulturskole:  Kine Hansen & Anna Orvik. 

Takk til hver især.
God jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar