lørdag 8. desember 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: HILDE MARIE KJERSEM – IF WE MAKE IT TO THE FUTURE


2013.  Warner Music ‎– 5053105-6448-1-0


Fra skvis.no:
Ålesundsjenta Hilde Marie Kjersem, en av landets mest markante vokalister og komponister, har tidligere stått bak flere sterke utgivelser.
Enkelte i samarbeid med andre musikere, men først og fremst under eget navn. Både A Killer For That Ache (2008) og Spellemann-nominerte Let's Let Go (2011) mottok strålende anmeldelser i dagspressen, og her følger hun opp med If We Make It To The Future.
Til tross for hennes nære samarbeid med kjente norske jazzmusikere, er det popmusikken som ligger Kjersems hjerte nærmest. Hun er da også en popartist med et uttrykk som i aller høyeste grad er hennes eget, med unik vokalbruk og slitesterke arrangementer. If We Make It To The Future er et resultat av søken etter nye lyder og veier, av lange dager og netter i selskap med studioets uendelige muligheter - samt noen veldig gode musikalske samarbeidspartnere, deriblant Roar Nilsen (produsent) og Michael Ilbert (mikser). Første single fra albumet var nydelige "My Man".


Min kommentar:

Dette er en dame jeg har hørt mye på i det siste.  Men da under navnet Marie Munroe.  Ja, for er  samme dama.

Det er en stund siden jeg kjøpte albumet Munroe /Knutsen – A Murder of Crows.
Du kan lese bogginnlegget om det albumet her

Som jeg skkrev i blogginnlegget ble jeg mektiig begeistret og har derfor i tiden etterpå prøvd å få tak i vinylplater med Marie Munroe alias Hilde Marie Kjersem. 

De tidligere utgivelsene finnes foreløpig ikke på vinyl.  Foreløpig venter jeg på eventuell vinylutgivelser heller enn å kjøpe cd.
  
Dette albumet som kom i posten for noen dager siden, er så stilig.  Coveret er rent og vakkert med nydelige foto av Hilde.  Vinylen ligger i et utbrettscover der vi finner tekster på coveret. Om jeg skal være litt pirkete så må det være at jeg ville valgt bort foto nr 3 på innsiden av coveret til fordel for litt større skrift.  Her må lupen fram om jeg skal følge med på teksten.

Men så veier det opp at det ligger ved en cd.  Jeg er ikke så glad i å streame musikk.  Men om det ligger ved en cd, så blir jeg glad.  Da har jeg mulighet til å spare på vinylen.  Særlig i de tilfeller hvor musikken spilles ofte.  Noe jeg mistenker vil skje med dette albumet.

Og det er flere enn denne rockekjerringa som har lagt merke til dette albumet.  Forskjellen er bare at jeg har vært altfor treg i forhold til de andre.  Dette albumet kom ut i 2013, og da Tono skulle dele ut Edvardprisen (oppkalt av selveste Edvard Grieg) i 2014, så gikk prisen til Hilde Marie.  Juryen mente at albumet var både nært, storslagent og aldri forutsigbart.  Jeg er så hjertens enig.
  
Albumet inneholder 10 låter.  Og det er 10 sterke, flotte låter.  Musikken er så variert så dette blir langt fra kjedelig.

Jeg liker alle låtene, men har kanskje en liten favoritt i «My Man»

Du kan høre dette albumet på Spotify


Her kan du kjøpe albumet som cd









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar