fredag 14. februar 2014

MUSIKK PÅ VINYL: ANDERSEN/PLEYM – HAVE YOUR OWN FEELING, HAVE YOUR OWN WAY

Mayfair.  MFM 009.  2010








Kjell Arne Pleym og Rolf Andersen kom fra Bjørnevatn, nær Kirkenes.  De spilte sammen opp gjennom hele  oppveksten.  I 1971 fikk de en ide om å spille inn en skive med egne låter.  Innspillingen fant sted på skolens musikkrom.  Gutta hadde 9 låter av variabel kvalitet, utstyret var 2 båndopptakere med 4 spor for å gi inntrykk av stereo. Plata ble trykket i 250 kopier.


Min kommentar:



Takk og pris for at det finnes plateselskap som gir ut nyutgivelser av gamle plater.  Dette er jo utgivelser hvor man både må belåne huset, selge bilen og pantsette bestemor for å få råd til å kjøpe originalskiva.  Selvfølgelig har jeg lyst til å eie originalen, men så lenge den koster bortimot det samme som en bruktbil, så er det helt greit å legge en reissue til et par-tre hundrelapper på platetallerkenen.   

Men jeg lurer av og til litt på slike limited utgaver.  Denne skiva kommer ifølge markedsføringen ut i 500 kopier.(har også sett tallet 250)   Men jeg synes det er forbausende mange ute til salgs, og selgerne kommer fra mange land.Jeg hørte en gang et rykte som fortalte at det ble presset X antall for salg.  Men i tillegg ble det presset opp et ukjent antall skiver som ble gitt bort til f.eks. radiostasjsoner, platebutikker, DJs osv.  Er det noen der ute som vet noe om dette?



 Så til det viktigste, nemlig musikken:

Det er ikke tvil om at flere kjente artister kan ha lyttet til denne platen. Noen av tonene på det første sporet på side 1 «Have your own feeling, have your own way» er identiske med Teigens «Min første kjærlighet.  I tillegg hører jeg både U2 og Travis i den låta. Først tenkte jeg at dette er litt pussig i og med at plata er så pass ukjent.  Men denne gjenkjennelsen kan muligens komme av at duoen gir oss melodiøs musikk, men også musikk som var litt forut for sin tid.

Jeg tror at denne utgaven fra 2010 vil stige betraktelig i pris, så om du kommer over den så er mitt råd – kjøp den.


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar