tirsdag 18. februar 2014

LIZA MARKLUND – FASADEFALL

En kald og fuktig maidag finner man risikokapitalisten og eks-riksdagsmannen Ingemar Lerberg torturert og bevisstløs i sin fasjonable villa utenfor Stockholm. Konen Nora er sporløst forsvunnet. På Kvällspressen får Annika Bengtzon i oppdrag å skrive om saken. Avisens redaktør Anders Schyman kommer i hardt vær på grunn av reportasjen han flere år tidligere fikk Den store journalistprisen for. Og mens Ingemar Lerbergs tilstand forverres og kritikken mot Anders Schyman vokser, trer det et stadig tydeligere bilde fram av en villaforstad hvor løgner og et voldsomt mørke lurer under den idylliske overflaten. Hvorfor vil noen den tidligere politikeren til livs? Og hvor er hans kone

Jeg er en av dem som gleder meg til Marklunds neste bok. Jeg har fulgt journalisten Annika Bengtzon helt siden jeg leste den første boka «Studio Sex» for mer enn ti år siden.

Vanligvis bygger spenningen seg opp gjennom en krimbok.  I denne boka starter vi på topp.  Dette er lovende.  I tillegg til Annika så er politidamen Nina et spennende bekjentskap.  Men etter noen få sider så flater spenningen ut.  Vi blir med inn i Annikas nye liv, med ny samboer og nye barn.  En setting som mange av oss kjenner veldig godt. Mine, dine, våre barn, en eksmann som ikke er helt ferdig med forholdet, problemer med tilnærming av makens tenåringsbarn osv. osv.   Problemer som synes uendelige mens man er midt oppi det.  I tillegg så opplever Annika store på jobben. Avisa har problemer som følge av publikums nye mediavaner.   Jeg synes dette blir kjedelig.  Og dessverre så overskygger sorger og gleder på hjemmebane selve plottet.  Handlingen i boka er original og egentlig spennende.  Men likevel så detter jeg av lasset midtveis, og kommer aldri på igjen.

Som de andre Marklund-bøkene er boka lettlest og til tider spennende.  Men dessverre ble jeg litt skuffet.

Terningkast: 3,5

Etter som jeg ikke fant den svenske eller norske utgaven av denne ppå Youtube, får vi ta til takke med den danske releasevideoen.