onsdag 15. oktober 2014

ÅSNE SEIERSTAD – EN AV OSS. (EN FORTELLING OM NORGE).










Forlagets omtale:

Det var ikke en fremmed terroristgruppe som sto bak det største angrepet på Norge i fredstid, men en ung mann fra Oslo. Siden 22.juli 2011 har Norge.prøvd å forstå hva som drev massedrapsmannen. Gjennom et unikt kildemateriale har Åsne Seierstad funnet en gutt og en mann som i mange år strevde med å finne sin plass innenfor samfunnets rammer, men.som endte med å bryte dem på det mest brutale vis. Dette er også en fortelling om dem som ble berørt. To søstre fra Nesodden som gledet seg til AUFs sommerleir på Utøya, årets høydepunkt. Og en guttegjeng fra Troms som dro sørover med samme mål. Bare noen av dem returnerte. Den prisbelønnede forfatteren Åsne Seierstad har tidligere rapportert fra krigssoner ute i verden. 22. juli 2011 skjedde dramatikken i hennes eget land. Dette er den første boken hun skriver om Norge..

Min kommentar:
Er Anders Behring Breivik en av oss? Hans mor tok allerede under svangerskapet kontakt med legene.  Hun mente at hun bar på et ondt foster !!!
 
Dette er den vondeste boka jeg noen gang har lest.  Det gjorde så vondt at jeg underveis var nødt til å ta pauser eller hoppe over avsnitt.  Da det var på det vondeste, og jeg aller helst ville gi opp hele boka, tok jeg meg i å tenke;   "- Nei Torill, dette må du holde ut. Om dette er vondt å lese, så tenk da på de som opplevde dette, de som var i Regjeringskvartalet, på Utøya, som satt hjemme og ventet på en telefon fra sin barn.  Om du leser boka, så kan du kanskje forstå litt av deres smerte".

Så jeg tvang med selv tl å lese, - jeg gråt og leste, og gråt anda mer.

Men det viktigste her er at årsaken til min sterke reaksjon, må vel være et bevis på at Åsne Sejerstad er en god formidler.
Akkurat nå er jeg litt tom for ord etter å ha lest denne mektige boka og sier derfor: Les boka! - og gjør deg heller opp en mening selv.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar