mandag 24. november 2014

SPLITTER NY VINYL: DE LILLOS – RETT OG SLETT LIVET


2014. WM Norge / Warner Music.  5054196287214.
 


Fra platekompaniet:
Rett Og Slett Livet er studioalbum nummer femten fra deLillos, oppfølgeren til Vi Er På Vei, Vi Kanke Snu fra 2012. Denne gang er innspillingen gjort i Rainbow Studio med Jan Erik Kongshaug bak spakene - bortsett fra på førstesinglen, tittelsporet, som er produsert av Kyrre Fritzner (produsent også på deLillos' albumklassiker Neste Sommer).

Min kommentar:

Det er nå nesten 30 år siden jeg kjøpte den første plata med De Lillos.  Jeg var ute etter «Tøff i Pyjamas», da jeg sto der i platebutikken.  Sangen var noe merkelig, særlig fordi jeg lenge var usikker på om bandets vokalist i det hele tatt kunne synge.

I dag har jeg et tjuetalls vinylplater av dette bandet i hylla (enkelte album kommer i flere farvevarianter, og man MÅ jo ha alle varianter må vite), og det hender fremdeles at jeg undres litt når Lars Lillos stemme sprekker i sin jakt på de høyeste tonene.  Men nå er jeg ikke i tvil om at mannen er musikalsk, og de gangene stemmen sprekker opp ltt, så tror det er kalkulert.  Rett og slett for å gi oss et bevis på den særegenhet som bor i vokalistens stemmeprakt.  Uten akkurat denne stemmen, tviler jeg på om De Lillos hadde hatt en slik posisjon i dag, nesten 30 år etter sin første plate.

Når det kommer til låtsnekring og opptreden er De Lillos noe helt for seg selv.  Jeg har hatt den glede av å se bandet live ved flere anledninger.  De har en herlig slentrende mate å opptre på.  Men de gir ikke mindre energi av den grunn. I tillegg så har de en tørrvittig humor, som menigheten elsker.

Det er nok bandets humoristiske sans som ligger til grunn for covertegningene.  Dette er autentiske tegninger fra 1880-årenes helseopplysning.(!)
Albumets låter er i kjent De Lillos stil. Personlig liker jeg godt at Lars trakterer flygel. Særlig på låta «Onkel Tico».   I tillegg er innslagene med strykere, spesielt chello, nydelige.

Bare å glede seg til neste album.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar