onsdag 12. november 2014

KVELDENS FILM: HOUSE ON THE HILL







Fra imdb.com:



Basert på en sann historie.
House on the hill er den brutale historien om seriemorderen Leonard Lake.  Han kipnappet, ranet og drepte, ikke bare enkeltpersoner, men hele familier.  Mye av dette er dokumentert gjennom seriemorderens egen filmproduksjon.
CVi fölger en overlevende fra denne drapsorgien som samarbeder med en privatetterforsker for å kartlegge skjebnen til et av drapsofrene.  Underveis i prosessen gjenopplever hun sine egne redsler i hendene på seriemorderen Leonard Lake.


Min kommentar:

Jeg er altså ikke så glad i  slike «Based don a true story-filmer»  Jeg begynner alltid å lure på hva som er korrekt gjengitt, og hva som er overdrevet.  Men her virker alt være autentisk, særlig ettersom vi stadig blir vist originale klipp fra Lakes egen filmproduksjon. 


Det er litt rart at filmen markedsføres som en skrekkfilm.  Skrekk er for meg fantasi, og det vi får presentert her er en gal manns fantasi som han omgjør til praksis.  

Dette er tilnærmet en dokumentar i vold. I all sin gru beviser filmen at virkeligheten kan være verre enn vanlige folks fantasier.  Etter min mening burde ikke denne filmen vært lagd. Lakes videofilmen kan være et viktig verktøy for voldforskere og som bevis i politiets arbeid, men burde slett ikke vært vist i det offentlige rom.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar