fredag 25. desember 2015

DAGENS BOK: KRISTINA OHLSSON - TUSENFRYD







Fra cdon.no: Fredrika Bergman og kollegene i Alex Rechts etterforskningsgruppe står overfor ei komplisert sak da et eldre ektepar blir funnet drept hjemme hos seg selv. Det er ikke bare ei familietragedie, og samtidig sitter den irakiske flyktningen Ali og venter på beskjed om han får bli i Sverige og ei svensk kvinne som oppholder seg i Bangkok tar opp jakten på den som forsøker å ødelegge livet hennes. Dette er den andre romanen om Alex Recht og hans etterforskningsgruppe.

Min kommentar: 

Fordelen med å oppdage en forfatter som allerede har skrevet noen bøker, er at om du liker vedkommende, så kan du starte på neste bok rett etter at siste punktum er lest i den forrige boka. 

Jeg er nå så heldig at Kristina Ohlsson er nyoppdaget for min del, og jeg har nå en fin liten bunke å glede meg til. I bok nr 1 ble vi kjent med den lille etterforskningsgruppa bestående av bl.a. Alex, Peder og Fredrika. I denne boka kommer vi nærmere innpå disse tre. Ja, jeg mistenker nå at jeg er i ferd med å etablere et vennskap med disse folka. De er så ulikt alle andre krimhelter vi har lest om i tidligere romaner. Kanskje det er nettopp det som gjør dem så likanes. 

Forfatteren gjør det ikke lett, verken for seg selv eller for oss som lesere der hun legger ut utalllige tråder. Det kreves litt for å følge med, og særlig imponerende er det at forfatteren faktisk klarer å nøste opp alle tråder til tross for flere overraskelser underveis. Jeg elsker denne svenske forfatteren, og nå ligger bok nummer tre klar. Livet som krimleser er slett ikke verst. 

Her finner du boka i pocketutgave

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar