onsdag 30. desember 2015

SPLITTER NY VINYL: SANNHET PÅ BOKS. EN HYLLEST TIL RAGA ROCKERS


 Limited Edition (VINYL - 12LP)

Fra Platekompaniet:
Mer eller mindre hele musikk-Norge hyller Raga Rockers - et av de virkelig store arbeidsjernene i norsk rock. Hele 17 album, hvorav 12 studioalbum, har blitt sluppet siden starten i 1983. I tillegg har Michael Krohn gitt ut 10 album under forskjellige navn og gjestet på over 50 forskjellige innspillinger.
I 2013 hadde Raga 30-årsjubileum, og siden bandet selv ikke er så ivrige på festivitas, så får heller andre stå for hyllingen - her i form av den omfattende samleboksen Sannhet på boks.
Selveste Pushwagner har laget coveret, og bookleten inneholder spesialskrevne striper fra kjente tegneserieskapere og kloke ord fra fine folk. I tillegg vil boksen inneholde noen godsaker som et spesiallaget Michael-frimerke fra Posten i et svært begrenset opplag.


Min kommentar:

Som den vinyljunkien jeg er,  kommer det daglig en haug med mer eller mindre interessante mail i min innboks. Jeg samler kun på norsk musikk, så det aller meste går i søppelbøtta.  Men på våren/forsommeren i 2015 reagerte jeg på teksten "Raga Rockers".  Det var info med link til noe som kalte seg newjelly.com.  Jeg hadde aldri hørte om newjelly, men dette så spennende ut.  Det vil ta for lang tid å gå i detalj, emn kort fortalt så går man sammen om å skape et prosjekt.  Se her

Det er selvfølgelig litt risikabelt å betale et par tusenlapper mange måneder før plateboksen er i butikken, og attpå til til et firma jeg aldri hadde hørt om.  Men sjitt au ! Som vinylsamler må man av og til ta risiko.  Og er det en ting jeg har lært i de åra jeg har samla vinyl, så er det at vinylfolka kan man stole på.  Jeg har kjøpt/solgt bortimot 20.000 plater "worldwide", og alt jeg har blitt lurt kun 2 ganger.  Begge gangene av folk som har kjøp cd'er.  Jeg sier ikke mer !!!!!

 Julaften kom jaggu tidlig i år.  Jeg hadde nesten glemt hele bestillingen da jeg i en mørk novemberdag mottok en hentelapp på posten fra et helt ukjent firma. 
Etter å ha pakka ut boks nr 830/1500, så bestemte jeg meg for at denne boksen skulle bli romjulskos for meg.
Og kos ble det.  Takk og lov at mange av mine naboer er bortreiste i jula, for her har det blitt spillt med fullt trøkk så murpussen har løsnet fra fasaden på "Strømsneset Panorama".  For dette er musikk som krever max volum.

Det er en spennende samling artister som befinner seg nedi denne svarte boksen.  Noen er fullstendig ukjente for meg, mens noen er verdensberømte artister (i hvert fall  her i Norge),
Og for en boks dette h0ar blitt!  Jeg lytter, jeg nyter, jeg irriterer meg litt, blir veldig overraska, blir lattermild, blir rørt.  Men mest av alt er jeg takknemmelig for mannen bak ideen.  Jeg håper at jeg har rett når ideen adresseres til  Christer Falck.  Æres den som æres bør!

Det er vanskelig å fremheve en eller to artister, når det totale antall er så svært.  Men jeg kommer ikke utenom Åse Kleveland.  Hvem hadde vel trodd???  Det sier jo litt når selveste Nrk og Dagsrevyen lager  et innslag om Åse Klevelands bidrag.  Du kan se innslaget her

Om du skal kjøpe en eneste vinylboks i ditt liv, så bør du absolutt vurdere denne.  Her får du kvalitet i alle ledd, som reklamen så alt for ofte lover.  Forskjellern er at her kan reklamen holde hva den lover.  Her får vi virkelig et bevis på hva en kan oppnå med det mest særnorske av alt, nemlig dugnad.  Alle har stilt opp, kunstnere, malere, artister, musikere, teknikere, produsenter, og alle de andre profesjoner jeg nå har glemt i farten.  Ja, til og med en ikke helt ukjent forfatter har for anledningen byttet ut blyanten med trommestikker.  "Det kan høres at du hadde det gøy, Karl Ove Knausgård". 

For min egen del blir det jo litt personlig når jeg har fått navnet mitt trykket på utgivelsen.  Riktignok sammen med alle de andre som har forhåndsbestilt (og betalt) utgivelsen.  Men det er vel første og siste gang at mitt navn er nevnt på en vinylutgivelse. 

Her finnes faktisk navnet mitt :-)



Du må nok beregne noen dagër for  å komme deg gjennom boksen.  Underveis så får du lyst til å spille gjennom de originale platene.  - Og så må du jo bla litt i den flotte boka som følger med.



Jeg var ikke noe stort RR-fan på åttitallet.  Tror de kom litt i skyggen av diverse trønderband, 
Jeg husker at jeg så dem på TV, sannsynligvis på Flimra.  Men jeg var faktisk litt redd dem.  Tror de var litt for tøffe for meg. Jeg var jo ei landsens jente, må vite, med respekt for alt som var ukjent.  Og Ragas toner var litt fremmede for meg.
Men i dag er jeg glad for at jeg oppdaget bandet tidsnok, slik at jeg fikk skaffa meg platene deres før jeg tok en "vinylpause".  For dette er musikk som må nytes på vinyl, og det må spilles høyt, med maks bass.
OBS!  Send nabovarsel.

Denne vinylutgaven i begrenset opplag inneholder:

  • 12 LP (til sammen 137 coverlåter)
  • 1 bok (ca 150 sider) med tegninger og essays, pluss uutgitte Raga-bilder tatt av fans og fotografer opp gjennom årene
  • 1 Raga Rockers-postkort
  • Et spesiallaget frimerke i limited edition 2500 ex
  • Et nummerert gyldighetssertifikat
  • En bonus 7" med Svartlamoen Hardkors «Dårlig karma» og Mannskorets «Forbudte følelser» (kun med på denne utgaven)
  •  
  • Oversikt over låter og artister finner du her 
  •  
  • Her finner du boksen på  vinyl  og  cd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar