søndag 9. juli 2017

DAGENS BOK: MAJA LUNDE – BIENES HISTORIE




Fra cdon.no:

England, 1852: William ble aldri noen stor biolog. Nå setter han seg fore å bygge en helt ny type bikube, som skal gi både ham og sønnen ære og berømmelse. USA, 2007: Birøkteren George kjemper i motbakke og håper at sønnen skal bli gårdens redning. Men rundt ham rammes gårder av en mystisk biekollaps. Kina, 2098: Tao lever i en verden der biene har forsvunnet og ønsker mer enn noe annet at sønnen skal få andre muligheter enn henne selv. Så skjer noe som endrer hennes liv for alltid. Tre historier veves i hverandre, i en bok om foreldre og barn, om menneskenes sårbarhet og en helt spesiell bikube.


Min kommentar:

Jeg har gjennom  flere nyhetsoppslag og dokumentarfilmer de senere årene fått med meg at vi er i ferd med å miste en del arter i vårt mangfold, - deriblant biene.
r
Forskere har formanet oss, og gitt oss gode råd om hvordan vi skal unngå å miste bier.  Det fremstilles som om det er ganske enkelt.  Hvis alle gjør litt, og vi jobber i samme retning.  Ja, da vil vi lykkes.

Jeg ble derfor litt nysgjerrig da jeg hørte om denne boken.  Det var ikke bare tittelen som fanget min interesse, men også det at den var Norges mest solgte bok i øyeblikket.  Dette har kanskje endret seg nå.  Men for noen uker siden lå dnne boka på salgstoppen.

Så da ble utfordringen å lese noe annet enn krim. 

Denne boka er perfekt som lydbok:  Tre historier =  tre forskjellige opplesere.

Underveis mens jeg hørte på denne boka, så kom jeg til å tenke på en fjernsynsfilm jeg så for mange år siden.  Det var en filmatisering av en historie av Roald Dahl.  Det var om en kar som ble ganske så opptatt av bier.  Til slutt så ZZnakket han kun med ZZZtemte ZZZ’er.  Rart hvor mye som ligger godt gjemt i bakhodet et sted, av filmer man har sett og bøker man har lest.

Alle tre historiene i denne boka er underholdende, men aller best var nok historien fra 2058.  Da har både USA og Eurupa kollapset.  Men vår mann i Kina gir oss en håp selv om det er en dyster fremtid vi blir forespeilet her.

Jeg er veldig usikker i forhold til hva jeg syns om denne boka.  Ja, det er en original ide og historiene er for så vidt spennende. Forfatteren  har nok gjort mye research, og det er ikke tvil om at den damen kan sitt stoff. 

Det er en litt nerdete bok. Men alle som har vært tilstede i samme selskap som en birøkter eller to, og har lyttet til deres samtaler.  Ja, dere vet hva jeg mener.  Dette er en totalt ukjent verden for meg.  Det eneste jeg har fått med meg er at biene i Amerika er nesten utryddet. 

Men vi her i Norge kan være stolte av er at de norske biene er verdens beste.  Dette har jeg hørt på radioen, så da er det sikkert helt sant.

Jeg er glad for at jeg leste boka.  Den var et kjærkomment avbrekk fra krim-bøkene som jeg leser til daglig.  Jeg koste meg med boka, men samtidig ble jeg litt skremt.  Og det er vel meningen.

Om du vil lese en annerledes bok i sommer, så vil jeg absolutt anbefale denne.
Og du: … Vær snill mot biene..

Her kan du kjøpe boka som pocket , innbundet  og lydbok på cd .


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar