lørdag 8. juli 2017

KVELDENS FILM: NÅDE





Kanal:  Nrk1
År:  2012
Skuespillere : Birgit Minichmayer, Jürgen Vogel, Ane Dahl Torp,  Hallvard Holmen, Iren Reppen, Maria Bock, Stig Henrik Hoff, Bjørn SUndqvist
Regi: Matthias Glasner.
Sjanger: Drama
Land:  Tyskland / Norge

Fra nrk.no:

Det tyske ekteparet Maria og Niels flytter sammen med sin tenåringssønn til Hammerfest. Drømmen er et nytt og bedre familieliv, men det går ikke lang tid før Maria drukner i jobb på sykehjemmet, og Niels får seg en elskerinne. Når Maria en natt på veg hjem fra arbeid kjører på noe - eller noen - blir familien satt ytterligere på prøve. 


Min kommentar:

Jeg liker nesten alt med denne filmen, bortsett fra et par små ting.  Så derfor må jeg spørre:  Hva i alle dager gjør Anne Dahl Torp her?
Misforstå meg ikke.  Anne er en fenomenal skuespiller, men her er hun virkelig malplassert.  Hun gjør som alltid en god jobb.  Men det er så mange andre brikker i denne filmen som passer akkurat.  Derfor blir det litt rart når den siste, og en av de viktigste brikkene ikke passer helt.
Men det er kanskje  akkurat sånn det forventes at jeg skal reagere.

Og så en ting til.  Er det meningen at folk skal tro at det kun er to ansatte på et sykehus i nord?

Vi nordmenn liker godt å høre hvordan andre nasjoner ser på oss.  Her blir vi presentert for regissørens hjemland som litt eksotiske og fåmelte  mennesker som bor i et land hvor det stort sett er kaldt og mørkt.

Maria i filmen gjør en fatal feilvurdering da hun trøtt og sliten etter dobbelvakt, og fasinert av nordlyset, kjører på «noe».  Men da hun ikke ser noe i speilet, kjører hun videre.

Jeg spør meg selv flere ganger mens jeg sitter og ser filmen:  Kunne det samme skjedd meg?  Ja, jeg har kjørt bil i mange år,  særlig langs mørke landeveier.  Kunne jeg fått panikk? Hadde jeg klart å holde hodet kaldt i en slik situasjon? 
Hva med deg?

Det er mye mørke i denne filmen. 
Men det er likevel en vakker film.  Det er en film om kontraster. Fra vinter og mørketid, til sommer og en sol som aldri går ned. Filmen beviser også at man behøver ikke så mange ord for å bli kjent med hovedpersonene.

Filmen anbefales.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar