tirsdag 16. april 2019

DAGENS BOK: KARIN SLAUGHTER – DEN NÅDELØSE





Fra nlb.no:
Sara Linton arbeider som lege ved Atlantas travleste sykehus. En dag får hun til behandling en ille tilredt kvinne. Kvinnen blir funnet etter en bilulykke, men det er åpenbart at hun også har vært offer for et sykt og sadistisk sinn. Etterforsker Will Trent får som oppgave å finne ut hva som har skjedd med den skamferte kvinnen. Han oppdager etterhvert et bortgjemt torturkammer.


Min kommentar:

Lydbok fra  16 t. 03 min.

Da jeg fikk denne lydboka fra nlb (Norsk Lyd- og blindeskrifsbibliotek) så hadde jeg allerede lest to bøker av denne forfatteren.  Du kan lese blogginnlegget ved å klikke på tittelen.


Jeg må vel være så pass ærlig å si at jeg har vært sånn passe fornøyd med begge bøkene. Jeg klarer vel egentlig ikke helt å sette fingeren på hva jeg ikke er helt fornøyd med.  Har vært inne på tanken om at jeg har grodd fast i miljøene som er beskrevet av nordiske forfattere. Nordiske forfatteren har i tillegg til at vi befinner oss i den kjente «Nordic Noir» sjangeren, ofte færre personer involvert i handlingen.  Og ofte så er bøkene utgitt i serier hvor vi møter de samme personene igjen i bok etter bok.

Men jeg er vanligvis ikke en som gir meg så lett.  Derfor har jeg nå gitt meg i kast med den tredje boka av denne forfatteren.

Men etter å ha hørt et time eller to så må jeg stoppe litt.  Nok en gang klarer jeg ikke helt å henge med.  Går tilbake og starter nesten på nytt, men har fremdeles problemer med å konsentrere meg om innholdet.

Etter hvert så oppdager jeg at dette er en bok fra en serie, og at det er flere bøker før denne.  «OK», tenker jeg, «jeg får bare lese denne ferdig.  Det er jo en enkjeltstående historie selv om personene har vært med i tidligere bøker fra serien.
Da jeg ikke har lest de foregående bøkene, så blir det nesten litt irriterende at det til stadighet vises til tidligere saker i tidligere bøker, selv om dette har liten eller ingen betydning for handlingen i denne boka

Det er en svært makaber og blodig historie vi får presentert. Jeg har vel sjelden lest noe som har inneholdt slike bloddryppende torturbeskrivelser.    Det er nesten litt i overkant etter min smak.  Og jeg tåler det meste.  Men når ting grenser til det spekulative, slik det etter min mening gjør i denne boka, - ja, da blir det for mye.

Men når det er sagt, så har jeg fått med meg at begge hovedpersonene, - og da særlig Will Trent er belastet med spennende historier.   Det gjør meg nysgjerrig.

Jeg er redd for å gi denne boka dårlig «skussmål».  Derfor ønsker jeg ikke å si så mye.  Jeg opplevde litt over 16 timer underholdning. Det var litt rotete til tider, men min manglende konsentrasjon må jeg ta delvis på min kappe.

Her er action, tortur og drap.  Vi møter en iherdig politietterforsker som ikke gir seg så lett.  Det gjør ikke jeg heller, så derfor vil jeg bestille de foregående bøkene slik at jeg kan lære etterforsker Trent og de andre jeg har møtt i denne boka å kjenne.

Ettersom jeg nå skal forsette med denne amerikasnke forfatteren, så sier jeg som en annen kjent amerikaner (fra Østerrike)  «I’ll Be Back».

Her kan du kjøpe boka som innbundet  eller som pocket





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar