lørdag 20. april 2019

DAGENS BOK: ØYSTEIN WIIK – CASANOVASYNDROMET





Fra cdon.no:
Boston, USA: En norsk Harvard-student og roer blir drept under Head of the Charles-regattaen. En wire som holder et banner oppe, ryker og kutter hodet av ham. Saken blir henlagt som en ulykke. Oslo: Brudgommen Peter Werring forsvinner sporløst fra sitt eget bryllup. Skandalen er et faktum for bruden, Cathrine Price. Hun ber sin eksmann, Tom Hartmann, om å lete etter Peter. Oppdraget fører Tom til Venezia og inn i en mørk verden der erotikken og kunsten å forføre dominerer. Det viser seg at flere av kvinnene Peter Werring har vært i kontakt med, dør kort tid etterpå. Er det noen sammenheng mellom Werrings affærer og dødsfallene? Og har den unge roeren i Boston noe som helst med saken å gjøre?


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  10t 40min

Da er den fjerde boka om Tom Harmann unnagjort.  Som vanlig blir vi med Tom på tur og denne gangen bærer det til Italia. Og som vanlig tar Tom for seg av det som bys fram.  Det være seg mat, drikke, opplevelser eller vakre kvinner.

Årsaken til at Tom denne gangen reiser til Italia er for å hjelpe sin ex-kone Cathrine.  Hun er i ferd med å gifte seg med sin kjæreste Peter.  Men brudgommen dukker ikke opp til vielsen.  Og selvfølgelig stiller Tom Hartmann opp for å hjelpe.

Og for en reise vi blir med på.  Her får vi alt hva hjertet begjærer.  Ja, ikke  bare hjertet, men også magen og kroppen ellers.  Vi får smake mye av det som serveres av mat og drikke i Italia.  Men mest av alt får vi en innføring i erotikk og sex.

Jeg leste en gang en anmeldelse skrevet av Ingvar Ambjørnsen hvor han tok for seg en av Øystein Wiiks bøker.  Jeg tror det var denne boka om selveste «Casanova».  Jeg mener å huske at Ambjørnsen skrev noe sånt som at «synd jeg ikke fikk lest denne boka da jeg var yngre». Om du leser boka så vil du forstå hva Hr Ambjørnsen mener.  Men når det er sagt, så er dette en bok for alle aldre.

Derimot er dette ikke en bok for sarte sjeler.  Vi får nøyaktige beskrivelser av tortur- og drapsmetoder.  

Wiik har sin helt egne stil som han er tro mot, samtidig som han stadig utvikler det han er aller best på, nemlig å gi oss lesere god og spennende underholdning.

Det er  nesten så jeg mistenker Wiik for å skrive bøker mens han egentlig ønsker at dette blir et filmmanus.  Leste en gang at det sannsynligvis aldri vil bli noen film om Tom Hartmann fordi de blir for kostbare, rett og slett.

Jeg digger Tom Harmann, og så syns jeg jo egentlig at det er synd at ikke han og ex-konen fremdeles holder sammen.  De har jo noe unikt sammen de to.  Men hvem vet hva som kan skje i kommende bøker?

Mitt sterkeste minne fra boka:  Jo, det er så ekkelt at det vil jeg aldri glemme.  Tenk deg at du får servert en cappuchino på en uterestaurant i Italia.  Så slipper en av de utallige og innpåslitne duene en skikkelig drittklase  rett ned i koppen din.  Du blir småkvalm, og lar være å drikke opp. En meget økonomisk kelner øyner sjangsen til å tjene litt ekstra, så han flytter koppen med den lekre og innbydende cappuhinoen til neste gjest. En scene jeg aldri vil glemme uansett enter det er fra en bok eller en film.  

Men hva som skjer videre i denne boka, kan jeg ikke røpe.  Men når Tom Hartmann er innvolvert, så eskalerer spenningen.
Da venter bok nr 5 om og med min nye helt.

På cdon.no kan du kjøpe denne boka som pocket  og 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar