onsdag 17. april 2019

DAGENS BOK: ØYSTEIN WIIK – DØDELIG APPLAUS






Fra cdon.no:
En augustaften i 2009 står den verdensberømte James Medina på scenen i Operaen i Oslo. Det er "Tosca" som står på programmet, og det er en begivenhet at den store tenoren synger rollen som Mario Cavaradossi. Publikum er henrykt, men i salen befinner det seg også én som sørger for at Medinas karriere får en brutal og blodig slutt. Drapet er opptakten til dramatiske hendelser som sender sjokkbølger gjennom det internasjonale miljøet.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  15t 03min

Jeg leste denne boka da den kom ut, og jeg har stadig vekk tenkt på den. Det betyr vel at den har gjort et visst inntrykk.  For en tid siden kom jeg over alle bøkene av Øystein Wiik, og selvfølgelig bestilte jeg dem sporenstreks, og har nå lest dem i rekkefølge.

Øystein Wiik er jo en sånn kar som kan alt.  Jeg oppdaget Wiik på åttitallet da han  hadde rollen som selveste Jean Valjean i oppsetningen av Les Misérables.

Øystein er skuespiller, sanger og forfatter.  Når jeg tenker etter så tror jeg jaggu jeg har sett han danse også.  Men nå er det forfatteren Øystein Wiik det gjelder.

Dette er den aller første boken hvor vi blir kjent med hovedpersonen Tom Hartmann.  I det vi blir presentert som Tom Hartmann så befinner han seg ikke på sin beste plass i livet.  Han har rundet 40.  Han er skilt.  Hans ex-kone som jeg mistenker han enda har følelser for, har funnet seg en ny mann som Tom slett ikke liker.  Økonomien er så som så.  Men Tom er ikke karen som gir seg.  Han jobber nå som operaskribent, og det er ingen tvil om at dette er en kan med gode kunnskaper om sitt felt.

Det er også tydelig at forfatteren har kunnskaper om det miljøet han skildrer.  Det gir en viss trygghet for meg som leser. Nå går det vel ikke riktig så heftig for seg på operascenene i Oslo og Wien.  Men jeg føler likevel at historien er troverdig.  Alt kunne faktisk ha hendt.

Da denne boken kom ut i 2009 var Operaeni Oslo relativt nyåpnet.  Mange fikk nok sitt første møte med det nye norske operahuset gjennom denne boken.
Denne lydboken varer over 15 timer.  Men enkelte bøker ønsker man skal vare enda lenger.  Dette er en sånn bok.  Det hele starter med at stjernetenoren James Medina blir skutt, og etter den episoden så øker spenningen i alle de timene lydboken varer.

Tom Hartmann overrasker meg.  Jeg trodde han var en kjedelig freelancejournalist med opera som eneste interesse.  Men Hartmann er mye tøffere enn som så.
Hans jakt på mannen fra Operaen, fører både meg, Hartmann og hans ex-kone til Østerrike.  Og sjelden har jeg vært med på en mer spennende jakt.  Det er en langvarig, men langt ifra kjedelig jakt med utallige twister.  Noen av disse er forventet, men jeg blir overrasket mange, mange ganger.  Og det liker jeg.

Dette er så bra.  Jeg har fått en ny favorittforfatter.
Og det beste av alt, - Jeg har flere av Øysten Wiiks bøker liggende på vent.
Jeg anbefaler selvfølgelig denne boka.

På cdon.no kan du kjøpe boka som pocket





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar