søndag 14. april 2019

DAGENS BOK: KARIN SLAUGHTER – DE VAKRESTE





Fra nlb.no:
ALLE HAR HEMMELIGHETER. NOEN ER BARE MER BRUTALE ENN ANDRE. Mannen hennes ble kaldblodig drept. Søsteren hennes er sporløst forsvunnet. Når Claire begynner å grave i fortiden, forstår hun at livet hun har levd aldri har vært ekte, og at mannen hennes ikke var den hun trodde. Snart innser hun at sannheten er verre enn hun noensinne kunne ha forestilt seg. Karin Slaughter har skrevet en psykologisk thriller som er så spennende at det er fysisk plagsomt å slutte å lese. DE VAKRESTE er et mesterverk; intelligent, velskrevet og enestående bra.


Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no.  11 t  30 min

Her ble jeg virkelig kasta ut på dypt vann.  Og så jeg som ikke kan svømme.   Ja, jeg må innrømme at jeg følte meg litt bortkommen mens jeg hørte på de første kapitlene i denne boka.  Det er den første boka jeg leser av Karin Slaughter. 
Nå pleier jeg vanligvis å lese norsk eller nordisk krim.  Kanskje årsaken til at jeg sleit litt med denne boka i starten var nok rett og slett at jeg var uvant med denne amerikanske måte å fotelle på.  Jeg har jo ikke vært så alt for begeistret for enkelte anerkjente amerikanske krimforfattere.  Da har jeg gjort det så enkelt at jeg har styrt unna dem.  Men nå har jeg hørt så mye positivt om denne dama at jeg har bestemt meg for å gjøre et ærlig forsøk på å lese, og fremfor alt like amerikansk krim.  Tenk hvor mye jeg har å velge i om jeg klarer å knekke den koden som jeg har slitt med å finne ut av.
Ok.  Etter å ikke hadde forstått en dr….. eller fått oversikt over persongalleriet etter et par times lydbok, så kunne jeg gitt opp.  Men jeg hadde jo bestemt meg for å jeg virkelig skulle gå all in for denne amerikanske bok så da var det bare å starte på nytt.
Og da gikk ting så meget bedre. Og jeg er glad for at jeg utfordret meg selv og startet på nytt. For nå har jeg lest min første bok av den anerkjente forfatteren.
Boken handler om en familie hvor det er tre søstre.  Vi blir kjent med dem i voksen alder.  Den ene har levd et tøft liv som narkoman.  Den andre har blitt «godt gift», med en mann som tilsynelatende elsker henne over alt i verden. Den tredje søsteren forsvant for mange år siden, og ingen vet hva som har skjedd med henne, om hun lever.
Søstrene har ikke noe nært forhold, og har heller ikke så ofte kontakt.
Men så skjer det noe dramatisk med den av søstrene som kanskje er minst rustet til å takle motgang.
Etter at jeg restartet boka, og konsentrerte meg litt ekstra så virket dette lovende.  Men sånn midtveis ut i boka så skjer det noe.  Da har det vært en twist og jeg ble kanskje litt overraska selv om jeg har sett lignende før i utallige amerikanske TV-filmer i thrillersjangeren. 
Det blir feil å si at denne boka er kjedelig, fordi den har et fint driv.  Men den er så forutsigbar at jeg blir nesten litt lei meg.  Det er merkelig at denne boka har fått så gode anmeldelser.  Ja, den er nesten litt oppskrytt.
Men som tidsfordriv, - helt ok.
Uansett så skal jeg gi forfatteren en sjanse til, da jeg har nok en bok av Karin Slaughter liggende på vent.

På cdon kan du kjøpe boka som innbundet




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar