søndag 4. august 2013

JO NESBØ: SNØMANNEN

Forlagets omtale:
Nesbø på sitt beste!Dette er den syvende romanen om politietterforskeren Harry Hole, og det er november 2004. Harry Hole begynner å motta anonyme brev, om snømannen. Det er trolig en sammenheng mellom brevene og at Birgitte Hovseth er sporløst forsvunnet fra hjemmet på Oslo vestkant. I Hovseths hage er det satt opp en snømann, med øynene vendt mot huset. Harry Hole finner Birgittes mobiltelefon inni snømannen og skjerfet hennes rundt snømannens hals.        Snømannen er en ny og besettende seriemorderthriller fra Jo Nesbø. Leseren blir like opptatt av Harry Holes privatliv som av kriminalgåten. Harrys ekskjæreste Rakel forteller Harry at hun skal gifte seg med sin nye kjæreste, legen Mathias Lund-Helgesen. Men Harry og Rakel fortsetter å møtes. På jobben er hans nye medhjelper, Katrine Bratt, svært interessert i hans etterforskningsmetoder. Harry finner raskt en annen savnet kvinne, Kristina Ottersen, drept. Både Birgitte Hovseth og Kristina Ottersen har én ting felles: De har begge konsultert legen Vidar Hjelset. Sporene peker både bakover i tid og geografisk til Bergen. 


Min kommentar:

 

Jeg gledet med til å ta fatt på denne boka. Det har gått noen år siden sist, men etter hvert som kapitlene ble unnagjort, så gikk det opp for meg at jeg husket relativt mye fra denne boka. Ja, hittil er det denne boka jeg har huska best. Nå kan det være at de forrige ligger lengre tilbake I tid, men også at den intense spenningen I denne boka I sin tid representerte noe helt nytt., - om jeg husker korrekt fra datidens anmeldere. Jeg var ikke helt enig I dette. Synes at Nesbø her følger lesten for den amerikaniserte seriemorderen. Og aller helst de vi møter på film. Det var ingen stor overraskelsen for meg hvem snømannen var.
Det er mye snakk om at denne boka skal filmatiseres. Hvorfor akkurat denn? Dette har vi sett før. Men så var det dette med det amerikaniserte da.

Terningkast: 4,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar