søndag 19. august 2018

DAGENS BOK: ANNE HOLT – I STØV OG ASKE





Fra cdon.no:
I 2001 omkommer tre år gamle Dina i en tragisk bilulykke. En tid senere dør Dinas mor under mystiske omstendigheter, og faren Jonas blir dømt for å ha drept henne. I 2016 får Henrik Holme den gamle saken på bordet, og han forsøker å overbevise sin mentor Hanne Wilhelmsen om at Jonas muligens ble uskyldig dømt. Holme og Wilhelmsen oppdager at saken kan ha forbindelse med en eksentrisk bloggers selvmord og med kidnappingen av barnebarnet til en nyslått Eurojackpot-millionær. Nå kommer Hanne Wilhelmsen for alvor på banen.

Min kommentar:

Hanne + Henrik = sant.

Etter min Anne Holt maraton sist påske hadde jeg kun denne boka igjen før jeg var ajour med alle bøkene om og med Hanne Wilhelmsen.  Alle de tidligere bøkene har jeg lest to ganger, men ettersom jeg nå grunnet dårligere syn ikke kan lese uten forstørrelsesglass, så blir det nå lydbøker for min del. 

Vanligvis får jeg mine lydbøker fra nlb.no.  Et fantastisk tilbud for sånne som meg.  Og det aller beste, du behøver slett ikke være svaksynt for å få lånt lydbøker derfra.  Sjekk ut sidene deres her.

Jeg har faktisk ventet ca to år på at denne boka skulle komme som lydbok fra nlb.  Men så er det visstnok noen avtaler og rettigheter som gjør at blindeforbundet ikke får lov til å låne ut denne boka.  Idiotisk, spør du meg.   

Men i de tilfeller ikke jeg finner de bøkene jeg ønsker hos nlb, så sjekker jeg svenske nettbutikker.  Der kan du laste ned de aller fleste lydbøker for en hundrelapp.  Og da er lydboken din til odel og eie.

Jeg liker faktisk svenske lydbøker.  Det svenske språket klinger vakkert, på alle områder bortsett fra norske stedsnavn.

Jeg startet innlegget med å lansere et nytt par.  Nei, ikke et kjærestepar.  Hanne er fremdeles lykkelig med sin Nefis.   

Vi ble godt kjent med Henrik i boka «Offline».  Han er akkurat den mannen som Hanne kan samarbeide med.  

En antihelt av en politimann, med diverse sosiale problemer og et snev av Tourettes og massevis av tics når det slett ikke passer seg.  Men han er analytisk og hardtarbeidende. Og har ikke bare blitt en god kollega av Hanne, men også en venn av familien.  Hvem skulle trodd?

Som vanlig får vi presentert flere historier som flettes inn i og påvirker hverandre helt inntil løsningen kommer for en dag.  Denne gangen er det flere saker, og det gjør det hele mer spennende.  Noen saker får vi forklaringen på ganske tidlig.  Da følger vi jakten og hvordan etterforskerne snører nettet.  Andre gåter klarer jeg å finne ut av før forfatteren røper fasit.  Jeg mistenker at det er Anne Holts plan.  På den måten gir hun meg som leser lett kred, og jeg føler meg ganske smart.  Det kjennes godt å være litt kjappere i hodet enn selveste Hanne Wilhelmsen.  Men det er alltid noen gåter som ikke røpes før helt på slutten.

Denne gang møter vi et moderne persongalleri bestående av en blogger, en lottomillionær, en fengselsfugl, en pensjonert politimann, en kidnapper, middelaldrende kvinnelige rasister (ajada, - de finnes) og andre høyreekstremister.  

Hovedpersonene er et ektepar som mister sin lille datter etter at hun ble påkjørt av en bil, og vi blir selvfølgelig kjent med han som kjørte bilen som forårsaket ulykken.

Men Anne Holt klarer å gi disse personene et troverdig liv, med alt det fører med seg av gjøremål og reaksjoner.  Det gleder meg særlig at Hanne Wilhelmsen har blitt litt mykere i kantene med åra.  

Jeg kan identifisere meg med Hanne; - Vi har begge mistet den vi trodde vi skulle leve sammen med til vi ble gamle, vi sitter begge i rullestol, og vi er vel omtrent like gamle, og vi setter pris på mennesker som har noe mellom øra.  Men der stopper vel sammenligningen.  Hanne har funnet lykken på nytt, men jeg lever alene på tiende året. Jeg  er nok ikke fullt så analytisk. Kanskje jeg kan lære litt av Hanne.  Men da må jeg nok lese flere bøker.

Dere har sikkert allerede gjettet at dette er en bok etter min smak.  Kanskje aller mest fordi jeg digger både Anne Holt og Hanne Wilhelmsen.  Jeg liker Annes uprentesiøse måte å fortelle en god historie på, og jeg digger Hannes evener og mot, både på det personlige og det profesjonelle plan.
Og selvfølgelig tar jeg Henrik Holme med i gjengen vår, i tillegg til de som allerede finne rundt Hanne.
Da er det bare å glede seg til neste nok med mine «bestevenner»

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave eller  innbundet 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar