onsdag 15. august 2018

FRA PLATEHYLLA: BJØRN EIDSVÅG – VERTIGO



1988. Kirkelig Kulturverksted – FXLP 72


Prosjekt  «vinyl til frokost»



Bjørn Eidsvåg er artisten som alltid har vært der.  Få har gitt ut flere album enn rockepresten fra Sauda.  I min egen platehylle står det 25 album, 13 Lp'er og 12 Cd'er.  Håper inderlig at Bjørn relanserer på vinyl de platene som foreløpig kun finnes på cd.

I dag falt altså valget tilfedig på «Vertigo», Bjørns niende album.  Mens jeg spilte denne Lp'en kom jeg til å tenke på hva som er mitt aller første minne av artisten Eidsvåg.Det første minne som dukket opp var Bjørn som en av mange artister i Norges «Band Aid» bidrag 1985.

  

Men så, etter å ha tenkt meg om, så  kom et enda tydeligere minne.  Nemlig Bjørn i røsa dressjakke i den norske MGP-finalen, også dette i 1985. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen.  1985 hadde den beste norske MGP-finalen gjennom tidene.  Jeg bare nevner disse låtene:  La det swinge (Bobbysocks).  Karma (Anita Skorgan), Nattergal (Mia Gundersen /Olav Stedje) , To og To (Rolf Graf) og Eidsvåg med Gammel Drøm.

Du finner hele finalen på Nrks nettsider.  

Sjekk den rosa jakka.




Bjørn Eidsvåg ble artist allerede i 1971.  Det skulle altså gå 14 år før jeg la merke til han.  Jeg hørte nok mindre på norsk musikk på sytti- og åttitallet enn hva jeg gjør i dag.  Det har vist seg at det å  begrense min platesamling kun til å inneholde norske artister har vært en skikkelig oppvåkningf  Jeg oppdager nye artister som jeg aldri ville ha lagt merke til ellers.  Og i tillegg så finner jeg stadig eldre utgivelser av artister som har holdt på en stund. Ja, som Bjørn f.eks.

Til tross for at Eidsvåg ble mye spilt i radio og fikk mye presseplass så solgte ikke hans album noe særlig.  Hans første passering på VG-lista fikk han med sitt åttende album «Dansere i Natten».  Og Vertigo besøkte VG-lista, hvor den ble liggende i 7 uker med en 10.plass som beste plassering.

I ettertid kan vi vel si at det var dette albumet som virkelig satte fart på Eidsvågs karriere.  Tittelen «Vertigo» passet  ifølge Eidsvåg godt da den beskriver at en i perioder ikke vet opp og ned på tilværelsen.  Dette har vi vel kjent p noen og enhver.

Jeg  har sett Bjørn Eidsvåg live kun to ganger. I Vår Frues Kirke i Trondheim høsten 2012 og på Roots-festivalen her i Brønnøysund nå i sommer.  Det som kanskje overraska meg mest var hans humoristiske verbale innslag mellom låtene. Håper jeg får oppleve både de musikalske og de verbare innslag i november.  Da skal jeg nemlig sitte på første rad når Bjørn Eidsvåg entrer scenen i Mosjøen.


LP'en «Vertigo» inneholder disse sporene:
1.  «Ingen vei tilbake
2.        «Du tok ikkje auene dine frå meg»
3.        «Fort fort»
4.  «Fly barn, fly»
5.  «Barnemenneske»
6.          «Vertigo»
7.   «Ditt møte med deg»
8.          «Et lys i guds natt»
9.           «Ingen er så levande»
10.      «Elskerinne»

Med seg i studio har Eidsvåg disse musikerne:
    Gitar: Frode Alnæs
   Keyboards,sequencing og programmering: Kjetil Bjerkestrand
   Bass: Geir Holmsen
   Trommer: Bjørn Jenssen
   Klaver, el-orgel: Iver Kleive
   Kor: Silje Nergaard, Håkon Iversen, Anders Wyller
   Arrangement kor: Håkon Iversen
   Scatting på «Ingen vei tilbake»: Iver Kleive
   Sopransaxofon på «Elskerinne»: Arne Nøst
   Korforsterkninger på «Vertigo»: Sigvart Dagsland, Frank Ådahl
   Kor på «Et lys i Guds natt»: London Community Gopel Choir
   Co-Produsent: Kjetil Bjerkestrand
   Produsent: Erik Hillestad



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar