fredag 24. august 2018

KVELDENS FILM: TO WALK INVISIBLE






Kanal: Nrk1
Skuespillere: Finn Atkins, Charlie Murphy, Chloe Pirrie
Regi:  Sally Wainwright
Land:  UK
År:  2016
Tid:  120 min



Fra imdb.com (fritt oversatt):
Britisk TV-drama om Brontë søstrenes kamp med å forsere alle hindringer for å få utgitt sine bøker. Deres engelskspråklige romaner er blant de aller mest kjente som noen gang er utgitt.


Min kommentar: 

Jeg var ikke klar over hvilken film dette var  da jeg sent i kveld satt og gikk gjennom mine opptak som hadde fylt opp min PVR-dekoder.

I starten mistenkte jeg at det var et av disse engelske kostymedramaene som det finnes så mange av.  Men så oppdaget jeg navnet Brontë, og da ble interessen vekket.

Jeg har alltid likt å lese.  Men det er noen bøker jeg aldri vil glemme, som f.eks «Jane Eyre» og «Stormfulle Høyder». Begge disse bøkene er skrevet av søstrene i familien som denne filmen handler om.

Det hele starter med en søskenflokk som leker og danner sin egen fantasiverden.   De vokser opp, og tre jenter fortsetter å leve ut sine drømmer.  De skriver dikt og etter hvert romaner.  

Men broren går det ikke fullt så greit med.  Han forelsker seg i en velstående gift frue.  Men dessverre så blir dette en ulykkelig kjærlighet. Når ikke unge Brontë kan få damen han elsker så tyr han til flaska. Broren Branwell døde av tuberkolose, bare 31 år gammel.

Det var ikke så lett å være kvinnelig forfatter for 170 år siden.  Manus kom i retur, og ofte kunne en se at de ikke var lest en eneste gang.  Men så fant søstrene på noe lurt.  De begynte å sende inn manus fra mannsnavn, og da fikk de napp.

Alle søstrene døde unge, to av dem av tuberkolose.  Tenk hva disse kunne ha fått utrettet om de hadde fått levd lenger. 

Men en ting er sikkert. Vi som elsker bøker er evig takknemlige for at søstrene turte å sende inn manuset til bøkene sine under falskt navn.

Og akkurat nå er jeg veldig glad for at noen har tatt tak i historien og gitt oss denne filmen om denne familiens liv.

Filmen anbefales.

Her kan du kjøpe filmen som DVD







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar