onsdag 24. oktober 2018

NY «GAMMEL» VINYL I POSTKASSA: KARI RUESLÅTTEN – TIME TO TELL



2014.  Despotz Records ‎– DZLP009



Etter min mening er Kari Rueslåtten er en av Norges aller  ypperste artister. 

Som jeg har nevnt i tidligere blogginnlegg om denne artisten, så oppdaget jeg Kari da hun sørget for vokalen i bandet The 3rd and The Mortal tidlig på nittitallet.  Men så forsvant hun litt for meg, inntil hun bidro på Åges album «Sukker og Salt» i 2014. Samme år kom dette albumet.  Så fulgte det soloalbum i 2015 og 2017.

I tillegg til sin solokarriere og som medlem i The 3rd and The Mortal, så har hun også en fortid i bandet  «Storm».

Nå har jeg heldigvis fått de fire siste platene med Rueslåtten i hylla mi. Har akkurat oppdaget at det aller første soloalbumet 1995 har kommet på vinyl. Nå håper jeg inderlig at de resterende albumene Kari spilte inn blir utgitt på vinyl.   

Dette er musikk jeg spiller ofte. Kari har en helt nydelig og klangfull stemme.  Som få andre klarer hun å skape en melankolsk og trolsk stemning.  Hun er så trygg i sin fremføring, slik at jeg som publikum og tilhører kan lene meg tilbake og bare gi meg hen.  

Jeg må i denne sammenhengen nevne at jeg for en tid siden oppsøkte en professor på en smerteklinikk.  Vi kom da inn på dette med avspenning og musikk som smertelindring.  Jeg fortalte om min personlige spilleliste som inneholder mange låter med Kari Rueslåtten.  Dette var en ny artist for denne professoren.  Men jeg håper inderlig at flere har byttet ut piller mot Kari Rueslåtten etter min anbefaling.

«Jeg slår et slag for at det må være lov å være mollstemt. Det melankolske er noe felles mellommenneskelig» skal Kari Rueslåtten ha sagt.  Og hun har så rett. Jeg har anbefalt mange å lytte på hennes låter, og det er så utrolig morsomt å høre hvilke tilbakemeldinger de gir.  En kamerat av meg møtte den berømte veggen.  Han klarte ikke å slappe av.  Han måtte enten jobbe, eller trene.  Men etter en kvelds "tvangsbehandling" med Kari Rueslåttens musikk på ørene, så fant han sin medisin.  Og han som påsto at han ikke likte musikk en gang.  Nå skal det sies at min gode venn ble avhengig, - av Karis musikk.  Kanskje jeg får han til å utvide sin horisont etter hvert.  Men det viktigste er at min venn er på bedringens vei.

Hva er det med Karis musikk og stemme som gjør at vi blir betatt og lar oss forføre.  Jeg har vel egentlig ikke noe konkret svar på dette.  Men min teori er at det er noe urnorsk i hele lydbildet.  Jeg opplever både fjorder og fjell når jeg hører Karis stemme.  Vi får elementer av folkemusikk og klassisk musikk.  Når det gjelder de tonene som er beslektet med folkemusikk, så aner jeg både norsk folkemusikk og keltiske toner.  Bedre blir det ikke.

Kari Rueslåtten er en norsk artisk med fans over store deler av verden.  Hun er svært populær i Finland Men det finnes enda flere nedover i Europa.  Om du googler navnet hennes dukker det opp massevis av tyske nettsider. Men hun er enda mer populær i Sør-Amerika. Der har fansen lært seg norsk, - Tenk det. Og ifølge Kari så kan de tekstene hennes slik at de kan synge med på konserter.  Til og med finnene digger Kari så godt at de lærer seg norsk.  Og om jeg ikke husker feil nå så finnes det en liten jente i Belgia som heter Kari.  Hun er selvfølgelig oppkalt etter sine foreldres store idol. 

Jeg håper så inderlig at jeg får muligheten til å oppleve denne artisten live. Inntil videre får jeg spille musikken, og så vil jeg selvfølgelig også anbefale at du søker Kari opp på Youtube eller Spotify.  Jeg har gjort det enkelt for dere, da dere bare kan trykke på lenkene nedenfor her.  Kos dere.


Du kan høre albumet på Spotify



Her kan du kjøpe albumet på cd






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar