søndag 14. oktober 2018

DAGENS BOK: BELINDA BAUER - DEN SYNSKE

Fra forlagets omtale:
Fem små fotavtrykk i sementen er det eneste beviset på at Daniel Buck har eksistert. Annas fire år gamle sønn er forsvunnet. I ren desperasjon oppsøker hun en synsk mann. Men er han den han utgir seg for å være? Har han virkelig synske evner, eller er han en svindler? Politietterforsker Marvel er fullstendig overbevist om det siste. Men gjennom Anna dras han inn i en verden hvor sannheten virker usannsynlig, og der det uvirkelige kan være sant.

Lydbok fra nlb.no:  8t 40min

Denne boka har jeg gledet meg til.  Det var faktisk den første boka av denne forfatteren jeg fikk i hus.  Men da jeg oppdaget at hun hadde skrevet flere bøker før denne, så måtte jeg legge den bort en stund.  Jeg får mine lydbøker fra nlb.no.  De hadde totalt fire bøker av Belinda Bayer inne, inklusiv denne.  Så etter å ha startet på den første boka «Blacklands», så har jeg lest/hørt og blogget meg gjennom «Mørke dager», «Nysgjerrigper» og nå til slutt «Den synske». (Trykk på boktitlene for å lese mine blogginnlegg)

Ut fra hva jeg hadde fått servert fra denne forfatteren tidligere, så hadde jeg rimelig store forventninger til denne boka.

Jeg som leser blir tatt med til et nitrist miljø i en forstad nær London. Her er det mørkt og trist.  Om jeg skal beskrive miljøet med et ord, må det være forfall.  Jeg får inntrykk av at alle beboere synes å ha gitt opp.  Det er virkelig en deprimerende holdning som preger de fleste.  Og det kan virke som om ingen har hatt ork til å løfte en finger for å oppgradere sine omgivelser.
Og om det ikke var trist nok fra før, så blir det ikke noe bedre da lille Daniel på 4 år forsvinner.  Månedene går uten at politiet finner spor etter Daniel.

Etterforsker Marvel har mer enn nok å drive med.  I tillegg til Daniel-saken etterforsker han en forsvinning av en ung jente, i tillegg til at det skjer mye mer i denne forstaden. Da så Marvel blir innkalt til sin sjef for å få beskjed om at han må konsentrere seg om å finne hunden til sjefens kone, - ja, da blir det nesten for mye for Marvel. Han er lite fornøyd med oppdraget, men han må bare følge ordre.

Det gjør vondt å lese om Daniels mor.  Det eneste hun har igjen etter sin sønn er fem fotavtrykk som Daniel har satt i våt sement.  Disse fotavtrykkene verner moren om.  Hun besøker stedet hver dag og holder sporene ved like. Forholdet til mannen er heller ikke det beste da hun bebreider han for ikke ha passet godt nok på Daniel.

Tilfeldighetene gjør at disse to kvinnene som begge savner noe av det viktigste i livet finner hverandre. Den ene savner hunden og den andre savner sønnen. De treffes tilfeldig da en synsk mann holder møter i en nedslitt kirke.  Damene øyner et håp, og bestemmer seg for å få hjelp av den synske. Noe flere i deres nærmiljø ikke bare er positive til.

Nok en gang har Belinda Bauer gitt oss en anderledes bok.  Hun har klart det igjen.  Dette med å dra inn en synsk person i handlingen kan være skummelt.  Det er jo en risiko for at mange lesere dropper boka etter å ha lest tittelen. I så måte er det en fordel at denne boka ikke er bok nr 1 fra denne forfatteren.  For min del er det bok nr 4 jeg leser. Jeg vil påstå at om en har lest tidligere bøker av Bauer, så vet man at dette er en bok som er verdt å lese.

Belinda Bauer er kjent for å bruke mye tid på research.  I denne boka har hun tilnærmet seg miljøer hvor det er rimelig høyt under taket i forhold til å ha tillit til personer som påstår å være klarsynt eller å være synske.

Det er vanskelig å sammenligne Bauers bøker, nettopp fordi de er så forskjellige.  Igjen har hun tatt meg som leser med inn i et helt annerledes miljø, en ny by og helt nye mennesker.  Det finnes noen tråder til tidligere bøker, men man må ikke ha lest disse for å ha utbytte av denne.

Dette er ingen bok med mye action, slåssing, blodige drap og heftige biljakter.  Den spenningen som oppleves her er den som griper tak i underbevisstheten.  Og når spenningen først har tatt tak i deg så slipper den ikke.  Selv i de periodene av døgnet hvor jeg ikke hadde lydboka på øret, så drar jeg stemningen fa boka med meg.  Jeg vil da bare få unna nødvendige gjøremål og plikter slik at jeg kan vie min oppmerksomhet til lydboka «Den synske» igjen.

Om du vil ha en leseropplevelse litt utenom det vanlige, ja, - da er dette en bok for deg.
God fornøyelse.

Her kan du kjøpe boka som innbundet eller pocket