lørdag 31. oktober 2015

DAGENS BOK: CHRIS TVEDT - ROTTEJEGEREN







Fra cdon.no:


En psykotisk ung pike tenner på et hus. Politiet tror hun også har tatt livet av sin egen bestefar. Sporene peker bakover, mot krigens dager. Jakten på svar fører advokat Mikael Brenne langt inne i den snøkledde, norske fjellheimen. Dette er den fjerde boka om Mikael Brenne.

Min kommentar:

I forrige bok oppholdt min gode venn, advokaten Mikael Brenne seg mesteparten av tiden i rettsalen. Men i denne boka beveger han seg ut i terrenget.  Han opptrer mer som en privat etterforsker enn en advokat.  En oppgave har tar på aller største alvor. Underveis blir det nok mer utfordrende og spennende enn Hr Brenne setter pris på.  Men for meg som leser er dette meget underholdende.


Men jeg blir skikkelig irrritert på Mikael Brenne underveis i boka, eller egentlig mest skuffet.  Han har jo ikke bare sine klienter å forholde seg til.  Som partner i et advokatfirma er han også leder og sjef.  Men måten han behandler en av sine aller beste medarbeidere på gjør at jeg får lyst til å filleriste gubben.  Her fremstår han som en bitteliten mann, - - eller sagt på en annen måte som en stor idiot.


Jeg er heller ikke overbegeistret for den romansen han dumper borti i denne boka.  Men her skal jeg senke min moralske pekefinger.  Bokas kjærlighetshistorie spriter opp handlingen og tilfører historien enda mere spenning.


Vi må forholde oss til to parallelle historier. En fra nåtid og i den andre bærer det tilbake til krigen.  Nok en gang lar jeg meg forundre over at krigen er hovedtema i en krim fra nåtid. Samtidig er det et tema som er utømmelig, og krigens bakteppe gir en passe dyster og spennene stemning til de fleste historier.

Så også denne.


Bok nummer fire er nå unnagjort.  Jeg er ikke mindre interessert i Mikael Brennes verden, og vil derfor vite mer.  Da er det godt å vite at bok nummer fem ligger og venter på meg.



 Her finner du boka som  innbundetpocket  og til  nedlasting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar