onsdag 28. oktober 2015

DAGENS BOK: CHRIS TVEDT – SKJELLIG GRUNN TIL MISTANKE




Fra cdon.no:
Forsvarsadvokaten Mikael Brenne mottar en telefonbeskjed fra en død mann. Mannen blir funnet skutt, politiet tror det er selvmord. Men så opplever advokatkontoret flere ubehageligheter og blodige dødsfall. Dette er den tredje romanen om advokaten Mikael Brenne.

Min kommentar:


Så bar det til Bergen igjen.  Ikke med fly og Hurtigrute denne gangen, men via Tvedts tredje bok om Mikael Brenne.  Ja, fordi jeg er i Bergen i de timene det tar å lese denne boka.  Det er rett og slett ikke mulig å legge denne boka bort før siste kapittel er lest.


Jeg elsker Bergen, og nå elsker jeg faktisk en bergenser også.  Forsvarsadvokat Mikael Brenne akkurat en sånn kar som jeg liker. Han har en genuin rettferdighetssans og gjør en stor innsats for å hjelpe de svake i samfunnet.


Han jobber og står på for sine klienter og venner 24 – 7.  Men heldigvis, må jeg nesten si, så er heller ikke denne mannen en maskin.  Kroppen sier fra, og gode Mikael må ta hensyn til dette.  Han tør å vise sin svakhet.  Og han utnytter sine svake perioder maksimal.  Det er akkurat i disse litt stille stunder at hans tanker spinner og løsningen på mange gåter faller på plass.


Jeg hadde aldri trodd at en bok hvor nesten en tredjedel av handlingen foregår i en rettsal skulle være så spennende.  Dette beviser at handlingen behøver nødvendigvis ikke foregå i et heseblesende tempo for å fange leseren.  Dette er mer enn bra nok.  Jeg lar meg sjarmere, og har heldigvis bok nr 4 om Mikael Brenne liggende.

Her finner du boka som  pocket og  til  nedlasting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar