torsdag 19. mai 2016

DAGENS BOK: JAN MEHLUM – ET HARDT SLAG




Forlagets omtale:
Ny, spennende Svend Foyn-roman På selveste 17. mai rystes den fredelige småbyen Tønsberg av et brutalt attentat midt på byens torg. Den dramatiske hendelsen rammer advokat Svend Foyn der han er mest sårbar: Foyns datter Mari trekkes inn i anslaget mot nasjonaldagen gjennom kjæresten som hun har truffet i Berlin, og mye tyder på at noen er ute etter hennes liv. Samtidig ber politiets hovedmistenkte Foyn om hjelp, og datterens kjæreste forsvinner sporløst.Foyns jakt på sannheten blir en utfordrende reise i tid og rom. Den fører ham til Berlin og Buenos Aires, bringer ham i kontakt med ekstremister med farlige ideer, politifolk med uklare agendaer og en sannhetssøkende maler, og den setter ham på sporet av tidligere overgrep mot fosterhjemsbarn. Et farlig spill pågår, et spill der sannhet og rettferdighet er ofren

Min kommentar:

Å, jeg blir så lykkelig når jeg leser en virkelig god krim.  Denne boka svarer til alle de forventningene  jeg måtte ha.  Advokat Svend Foyn i toppform, og denne gangen må han ta opptil flere utenlandsturer etter hvert som arbeidet med krimgåtene nærmer seg en løsning.
Litt spesielt å sitte på selveste 17.mai å lese om attentat som skjer i en norsk by under selve 17.mai feiringen. Det øker interessen litt ekstra.

Jeg mistenker at Mehlum har latt seg inspirere av Jensen-saken som har pågått en tid.  Jeg kan ikke røpe så mye om hvordan jeg kan påstå dette i redsel for å avsløre for mye av handlingen i.  Men historien som flettes inn, gjør boka svært så spennende og aktuell.

Vår venn,  den noe utradisjonelle og rufsete advokaten Foyn er utrettelig i sin kamp mot urettferdighet og i jakten på den endelige løsningen.
Vi har fulgt Foyn og hans familien gjennom 15 bøker.  Hans datter Mari har nå blitt voksen og studerer i Berlin.  Jeg er noe overrasket over at hunden Hulda synes å være i så pass god form etter å ha vært med oss så lenge.  Men hun er tross alt den dama Foyn har hatt det lengste forholdet til.

Selv om vi lesere kjenner Foyn, hans omgangskrets og hans familie svært godt etter hvert så blir det litt søkt at voldsomme hendelser skal ramme Foyns aller nærmeste. Men på den annen side så begrenser det bøkenes persongalleri, og vi lesere får færre personer å forholde oss til.


Om jeg så skal konkludere, så er ikke dette det aller beste av Mehlums bøker.  Men samtidig kan det være vanskelig å bedømme en frittstående bok fra en serie. Etter hvert som man leser seg gjennom bok for bok så varierer både forventninger, og leseopplevelse. Men uansett så er dette meget god underholdning.  Og det er vel grunn god nok til å lese denne boka, eller hva?

Her finner du boka som  innbundet  og lydbok.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar