onsdag 11. mai 2016

SPLITTER NY VINYL: INGEBJØRG BRATTLAND – MÅNESINN


2015.  Universal Music.  4760755

Fra platekompaniet.no:
Ingebjørg Bratlands andre soloalbum har fått tittelen Månesinn og inneholder ti sanger - ni av dem, deriblant singlen «Stjernene», har hun stort sett skrevet alene. Den siste er derimot en helt annens: «Fordi eg elskar deg» er en fantastisk versjon av Bob Dylans «To Make You Feel My Love», en av Ingebjørgs egne favorittsanger og fast avslutningslåt når hun spiller konsert.

Min kommentar:

Mange husker Ingebjørg Bratland som jenta med den vare stemmen som fikk Kongen vår til å gråte på hans 70-års dagen.  I farten fant jeg kun et tysk opptak av begivenheten.  Det er umulig å ikke la seg røre av dette:



Neste gang vi hørte noe fra Ingebjørg så var det i duett med selveste Odd Nordstoga.  Ikke så rart, ettersom begge er fra Vinje. Jeg lurer på om alle fra Vinje er musikalske.  Bare det å høre  dialekten deres er som musikk i mine ører.

På denne skiva beviser Ingebjørg at hun er så mye mer enn ei syngedame.  Hun har skrevet ni av de ti låtene som er på skiva.  Og den tiende kunne vi ikke vært foruten.  Hennes versjon av Dylans «To make You Feel My Love» har blitt hennes signaturmelodi. Bjarte Hjelmeland har gitt oss den norske teksten og tittelen er : «Fordi eg elskar deg». Med høy allsangfaktor og ligtherflamme så vil nok denne låta bli konsertenes høydepunkt i mange år framover


En nydelig låt, og ei nydelig skive.  Flott vinylutgave i utbrettscover. Tekstene følger selvfølgelig med.  Det eneste jeg har å klage på er at plata er for kort. En halvtime er litt snaut.

Her finner du musikken på  vinyl  og  cd



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar