mandag 30. mai 2016

DAGENS BOK: TERRY HAYES – JEG ER PILEGRIM

En ung kvinne blir funnet drept på et nedslitt hotell, alle identifiserende kjennetegn er oppløst av syre. En far blir offentlig halshugget i den pulserende heten på et saudiarabisk marked. Liket av en ekspert i bioteknologi ligger uten øyne på en søppelplass i Damaskus. Menneskelige levninger blir funnet i et avsidesliggende fjellområde i Afghanistan. En perfekt plan er lagt for å begå en grusom forbrytelse mot menneskeheten. Én tråd knytter ugjerningene sammen, og bare én mann vet hvordan ... Pilegrim. «... en sensasjon av en thriller (...) Man skal ikke ha lest mange sidene før man forstår at dette er noe av det beste sjangeren har budt på de seneste årene.» Asbjørn Slettemark, Aftenposten «Den eneste thrilleren du trenger å lese i år.» The Guardian

Tenk deg ei lydbok som varer i 24 timer og 38 minutter. Ja, jeg innrømmer at jeg var skeptisk.          Og av erfaring vet jeg at når jeg hører på lydbok, så mister jeg konsentrasjonen av og til, slik at       jeg må spole litt tilbake for å komme «på sporet» igjen.

Jeg har som prinsipp at jeg ikke leser  anmeldelser og kritikker før jeg har lest en bok og                  skrevet notater selv.  Dette for å  være sikker på at jeg ikke lar meg påvirke av andres                        meninger.
       Men jeg har ikke kunnet unngå å høre denne boka nevnt, og helt ilfeldig kom jeg over VG              anmeldelse av boka.  Jeg har ikke lest anmeldelsen enda, men jeg velger å kopiere de første              linjene var Vg anmelderens oppfatning av boka:  «Terroristen med kodenavnet Saraseneren har        et våpen som kan utslette millioner av mennesker. Agenten med kodenavnet Pilegrim må stanse            ham».

Dette handler altså boka om.  Og vi blir med på en intens katt og mus jakt som varer i ca 800           sider lesing, eller vel 25 timer lytting.  Det er virkelig et maratonløp.  Og jeg kan love deg at du         blir sliten     underveis, og om du ikke er totalt utslitt etter å ha lest/hørt boka, - Ja, da har du           garanter ikke fått        med deg alt.

Fordi her er det høyspenning og livsfare fra første til siste setning.
      Terroristens idè er genial:
1.       Han kan utføre operasjonen alene.
2.       Millioner vil dø.

Idêen er ikke bare geniel, den er nesten for enkel.  Og det er det som gjør historien så skremmende.  Dette kan faktisk skje.
Ja, jeg var skeptisk til bortimot 30  timer med lydbok på øret. Jeg har en tendens til å bli utålmodig.  Særlig om noe blir kjedelig og langtekkelig. Da kan det bli mye tilbakespoling. Og lydboka blir både timer og minutter lengre enn dn opprinnelige.

Men denne gangen var jeg for så vidt heldig i utgangspunktet.  Jeg var nyoperert.  Timeplanen var helt blank.  Ingen avtaler.  Og for å gjøre det hele helt komplett så kom jaggu sommeren.  Det var bare å rigge seg til på terrassen med lydboki øra og Pepsi Max i glasset. Av hensyn til naboenen så måtte jeg skjerme solplassen min litt ettersom T-skjorta skulle av.  Her skulle det hvite vinterflesket steikes.   Lydboka var overført til mobilen.  Jeg gjør alltid det, for da er boka alltid tilgjengelig.

Leseøkta på dag 1 ble på hele 7 timer + ei god kveldsøkt. Til tross for at det var lørdagskveld, så ble det ingenTV-titting.  Det ble enda noen timer med terroristen og pilgrimen, før det ble noen timer søvn.

Da jeg våkna i dag tidlig, så hadde oppleseren noen kapitlers forsprang på meg.  Heldigvis er det bare å be han begynne på nytt.

Utpå ettermiddagen i dag var jeg i mål. Om jeg hadde målt pulsen så ville jeg nok blitt kraftig medisinert.  Bokas innspurt er ganske heftig.

Jeg har fått med meg at enkelte mener at boka er for lang.  Jeg ville ikke vært ansvarlig for å klippe og slette avsnitt i dette manuset. Slik boka er bygd opp så er det viktig for oss lesere å forstå hvorfor mennesker handler som de gjør.  Det har også blitt kritisert at forfatteren bruker 9.11. slik han gjør. Jeg mener at det er på sin plass. Denne datoen er, i likhet med 22.juli, en viktig dato i verdens historie.

Her ble det mye prat om meg og mitt.  Men det er fordi at denne boka er så proppfull av hendelser så han kan ikke si noen ting om handlingen, uten å røpe for mye.
Om du lurer på om du skal prøve deg på en lydbok, så har du nå en gylden mulighet.  Boka veier ca 1 kg.  Du kan utnytte den plassen i feriekofferten til mye annet spennende om du tar med lydboka på ferie istedet for papirboka.  Gjør som jeg: - Overfør hele boka til mobilen.  Da har du virkelig noe å glede deg til.

Men du; -  ikke studër ukjente mennesker på stranden eller ved kjente turistmål.  Du vil kanskje se noen som oppfører seg litt annerledes, eller minner om noen i boka.

God fornøyelse

Her finner du boka som innbundet,  pocket og  lydbok