torsdag 9. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: NEW JORDAL SWINGERS – HOLD ON


1973.  On Records  ‎– ONBS 100


Dagens tilfeldige "frokost-LP" be for en gangs skyld med musikk fra et band som alle kjenner til., nemlig "New Jordal Swingers!.

Jeg sakser litt fra bandets hjemmeside newjordal.net:
Våren 1973 dro New Jordal Swingers ut på sine første omfattende turnéer, da som backingband for Per ”Elvis” Granberg. Det musikalske mottoet var ”Back To Rock”, konsertene ble TV-overført, og et stort publikum viste tydelig at de satte pris på det de hørte. Da Granberg trakk seg tilbake mot slutten av 1973, valgte New Jordal Swingers å fortsette på egenhånd. De gjorde en avtale med et lite og uavhengig selskap, ON-Records (som skulle bli synonymt med New Jordal Swingers’ etikett de neste ti årene). I 1974 debuterte New Jordal Swingers med albumet ”HOLD ON!”. Besetningen på denne tiden var Eigil Berg, Per Hellerud, Ivar Hovden, John Kolloen og Erik Østerås, og musikkformen var tradisjonell klassisk rock’n’roll.

New Jordal Swingers var det aller største bandet i Norge gjennom hele syttitallet.  De kunne ha opptil 200 konserter årlig.  De reiste land og strand rundt, og det er mange av oss som husker bussen deres. Ettersom de hadde reist hele landet på kryss og tvers gjennom flere år, så følte vi at vi kjente gutta i NJS.  Derfor var det et stort sjokk da nyheten kom om at bandbussen til NJS var truffet av et ras, og fire medlemmer, to musikere og to teknikere, hadde omkommet.  Jeg tror at alle som så dette nyhetsinnslaget fra 18.febr. 1982 husker de dramatiske bildene av bussen og intervjuvet med øyenvitnet.  Du kan se innsaget fra NRK her.

Men bandet lot seg ikke knekke.  Alerede 14 måneder etter den tragiske ulykken sto de igjen på scenen.  Og om du trodde bandet var historie nå, så må du tro om igjen.  På bandets nettsider kan du se en oversikt over planlagte arrangement.

«Hold On» er bandets første album om man ser bort fra «Rock 'n' Roll Forever» hvor de opptrådte som et backingband for Per «Elvis» Granberg.

Gjennom min ungdomstid var det et must å kunne danse, og da særlig swing.  Men min platesamling bidro ikke til å finne gunstige melodier for å få øvd inn passende dansetrinn.  Det er vanskelig å danse swing etter Deep Purple. Men så kom heldigvis NJS.  De spilte musikk med den riktige takten.  Så da ble grunntrinnene terpet fram til dansefestene på Gimle.  Men for min del ble det liten suksess på dansegulvet.  Jeg var vel i snitt et halvt hode høyere enn alle gutta, slik at særlig swing kunne by på problemer, når jeg skulle svinge meg elegant under herrens arm.  Det var derfor sjelden jeg ble budt opp til swing.  Men det gikk greit gjennom alle de andre dansene, og da særlig «Trøndertango» som var veldig populært i Velfjord og omegn på syttitallet.

New Jordal Swingers ble et band som både vi unge og foreldregenerasjonen kunne forenes om.  De spilte en type Rock ‘n’Roll som var og er tidløs.  I tillegg var de gode musikere, og særlig Eigil Berg bidro til at bandet hadde en «sound» som etter hvert ble bandets varemerke.

Og i dag har jeg fått bevist at bandets musikk svinger enda.  Om jeg hadde kunnet så ville jeg danset gjennom hele skiva.  Men jeg nøyer meg med å trampe takta.

Du kan høre dette albumet på  Tidal  ,  Wimp  og Spotify













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar