fredag 10. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: A-TEAM - RAGE


1991.  PolyGram ‎– 849 340-1

Jeg har ikke så alt for mange hiphop skiver i hylla mi..  Ikke for det at jeg ikke liker sjangeren, men rett og slett fordi jeg samler norsk musikk, og da vesentlig vinyl.  Og det er ikke så altfor mange utgivelser innen denne sjangeren.

A-team er en hiphop-duo som besto av R.K. Jayski (Leo Fossen) fra Oslo og Cut Dominator (Pål Espen Johannessen) fra Fredrikstad. De startet opprinnelig som trioen L.A.W., men da rapperen Joe gikk solo skiftet de navn til A-Team.

De skrev engelske tekter som stort sett hadde samfunnsrefsende innhold. De samplet ofte bevisst musikk de mente hadde fått ufortjent liten oppmerksomhet,

Jeg bodde i Oslo tidlig på nittitallet, og jeg husker godt at det gikk en del rykter om hiphop miljøet. Dette var stort sett ungdommer fra Oslo Øst som var samfunnsengasjerte, mot rus av alle slag, og gikk i posebukser.  I dag vi at miljøet var mer sammensatt.

Jeg anbefaler deg å lese mer om bandet, denne utgivelsen og norsk hiphop historie på Ballades nettsider.  Der vil du finne et kapittel fra boka «Hiphop hoder» av Øyvind Holen. Du finner nettsiden ved å trykke her.

Jeg husker også at dette albumet ble betegnet som «sint» musikk med sinte tekster.  Når jeg hører skiva i dag, så er den adskillig snillere enn det jeg oppfattet tidlig på nittitallet.  Men så har jo ørene mine hørt mye hiphop og rap i løpet av de vel 25 årene som har gått.

Dette albumet går for å være den førte hiphop skiva som ble utgitt i Norge. Den solgte et sted mellom 4 – 5000 eksemplarer.  I dag er dette ei skive som ikke er så lett å få tak i.  Og om du er så heldig å finne et greit eksemplar, så er prisen ofte et par-tre tusen kroner. Men da har du også en juvel i samlinga di.

Jeg mener å ha lest et sted  at det jobbes med å gi ut en boks  med en norsk hiphop samling.  Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, og finner ikke igjen nettsiden, så det kan være at prosjektet er lagt på is.  Jeg håper at dette kan bli noe av, fordi dette er en musikkskatt som hører hjemme i enhver platesamling.  Og i disse «strømmetider» bør vi ta vare på all norsk musikk.  Jeg gjør hva jeg og min pengebok er i stand til.

Ser at i skrivende stund ligger hele albumet "Rage" ute på youtube (se video under innlegget), men dette er ingen garanti hvor lenge den blir liggende. 


Uansett, og albumet blir borte på youtube, så kan du høre musikken på  TidalWimp  og  Spotify.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar