lørdag 18. mars 2017

SPLITTER NY VINYL: HALVDAN SIVERTSEN – ENNU IKKE LANDA


2017.  Nordaførr.  NORDLP16.



Den nordnorske visepoeten slapp sitt 18. soloalbum i slutten av februar.  Jeg måtte selvfølgelig sjekke platehylla, og joda, - det er 18 Sivertsen-skiver i hylla mi inkl «Labbetussviser».  Håper at jeg da har alle selv om Labbetussplate er utgitt sammen med Vibeke Særher. Jeg trodde kanskje at jeg mangla et par av de  utgivelser som bare kom på cd, i de årene jeg hvor vinylplater ikke ble utgitt.

Heldigvis så har bransjen tatt til vettet, og her sitter jeg med ei ny skive av Halvdan.
Coveret viser oss Halvdan på Nyholm Skandse hvor han er i ferd med å gjøre seg klar for å bli skutt ut fra kanonen som en levende kanonkule.  Artistens ønske er for øvrig at alle våpen skal bli like gammeldagse og ubrukelige som kanonen på foto.

Vi som har fulgt artisten siden «kjærlighetsvisa» er ikke i tvil om hvor han befinner seg politisk.  Jeg ble derfor temmelig overraska da jeg leste i vår egen lokalavis, Brønnøysunds Avis, at Sivertsen selv har skrevet tilsvar til en anmelder.  Det er vel ikke helt vanlig, etter det jeg forsto.

Jeg leser aldri anmeldelser før jeg hører platene jeg skriver om på bloggen min. Rett og slett fordi jeg ikke vil la meg påvirke i den ene eller andre retning.  Men denne gangen gjorde jeg et unntak, og leste Dagbladets anmeldelse av «Ennu ikke landa».  Jeg trodde anmelderne oppdaterte seg litt om artisten, og ikke kun det albumet de skal skrive om.  Men det er tydelig at det her er en historieløs anmelder som ikke har forstått Halvdans tekst.  Jeg lar meg forundre over at det kan være så vanskelig. 

Låten «Idol» beskriver det faktum at vi i dagens samfunn har alle muligheter til å være induvidualister, men i stedet for så blir vi mer og mer like.  Om det er mulig, så legger vi oss på operasjonsbordet for ikke å skille oss ut.  Hittil har grensen gått ved navlen, men selv ikke trusestrikken stopper kirurgens skalpell nå til dags. Halvdans mener at det er en menneskerett å være forskjellig, og det er vår plikt å godta det.  Litt pussig at det var nettopp Dagbladet som ikke fatta dette budskapet.  

Halvdans bilde på at man må sitte «Baklengs Om bord» passer godt på det tema han tar opp i albumet.  Vi strever framover med blikket bakover. Historie er viktig, arv og kultur likeså.  Men vi må ha et blikk forover slik at vi kan planlegge slik at landkjenninga blir mindre brutal. Om det er flere om bord i båten, så kan det være lurt å be noen «ta støyt»

Vi får en blanding av politikk, religion, nestekjærlighet og lokalhistorie.  Det er tydelig av visa om «Anna Karoline (Den siste jekta)» er viktig for artisten.  Han vil fortelle om verdiskapning i Nordland i et historisk perspektiv, men også med et blikk mot hva som skal skje  med våre ressurser framover.

Det gleder meg at Halvdan ikke har glemt å skrive kjærlighetssanger.  Noe «God natt visa» er et bevis på.

Albumets røde tråd er ganske enkelt.  Vi har en godt voksen artist som vil fortelle oss litt om hvor viktig historien er.  Vi må lære av den, og av de feil vi har gjort.  Vi har fremdeles mye ugjort i forhold til den kloden vi skal gi videre til neste generasjon.  Det er mange og store oppgaver foran oss.

Halvdan har nok en gang gikk oss et album med fine sanger.  Men om vi får noen ny «Sommerfuggel» eller «Kjærlighetsvisa»… nei, se det tror jeg ikke.  Men Halvdan vil få mye radiospilling framover.  Men jeg håper at det kan spilles flere låter enn «Baklengs om bord» som er den eneste jeg har hørt hittil.

Dette er et helakustisk album.  Har har med seg et stjernelag av musikere.  Jeg må jo nevne at albumet er mikset her i Brønnøysund. Og blant musikerne så har det også blitt hentet folk fra øverste hylle, bl.a. en «hel-velfjording og en halv-velfjording».  Det høres!  Produsjonen gir meg som lytter en god og fyldig lyd, men definerte instrumenter.  Musikernes spilleglede smitter og jeg digger det.

Nå nærmer det seg 20 solo-album fra Hr Sivertsen.   Jeg håper og tror at det kommer flere.  Hvofor slutte nå som du har det så innmari gøy Halvdan?
Her kan du høre musikken på Tidal Wimp  og  Spotify
Her kan du kjøpe musikken på  vinyl  og  cd.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar