fredag 3. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: WORK FUNNY HOURS


1991.  Major Selskapet ‎– MMLP 2210



I dag oppdaget jeg nok en liten perle i min etter hvert så innholdsrike platehylle. Jeg starter hver eneste dag med en «blinddate» fra platehylla.  Jeg trekker ut ei skive helt i blinde. Denne plata blir så spilt mens jeg spiser frokost.  Et spennende prosjekt som jeg har holdt på med noen måneder nå.

Denne plata og bandet med samme navn var ganske ukjent for meg, helt til jeg leste på coverets bakside.  Det er en av mange fordeler med en LP-plate.  Det er plass til rikelig med informasjon på coveret. 

På dette abumet kan jeg lese at bandet, eller skal jeg si prosjektet «Work Funny Hours» består av
Jon Eberson, Gitar
Kjell Larsen, Gitar
Tom Erik Antonsen,  Bass
Espen Stenhammer,  Trommer
Anders Wentzel. Vokal
I tillegg bidrar Rita Eriksen og Tomas Siqveland på vokal.

På nettstedet discogs.com hvor man kan finne det meste om plateutgivelser, så ligger dette albumet under kategorien jazz. Det er jeg ikke helt enig i. Jo, det er noen få jazztoner her, men etter mitt hode er dette mer rock med innslag av country.  Altså litt amerikansk inspirert musikk.  Men det er en variert skive hvor jeg også kan høre litt soul.

Det låter bra.  Jeg antar at vokalisten Anders Wentzel er den samme som vi i dag kjenner som Leif Anders Wentzel.  I den senere tid har vi bl.a.sett han på Tv-programmer som «Beat for Beat» og «The Voice. Jeg var litt usikker her, ettersom jeg ikke kjente Wentzel gjen fra foto på baksiden av coveret.  

Men så har jeg nok en gang tatt en tur inn i Nrks arkiv, og da ser jeg at det er en og samme kar.  Om du går ca 28min og 50sek ut i dette programmet «Byfornøyelse, et distriktsprogram fra Oslo» så vil du se og høre bandet «Works Funny Hours» med en noe yngre utgave av Leif Anders Wentzel.

Wentzel er jo et kjent navn i norsk musikkliv. Pappa Geir var leder for bandet Wentzel hvor selveste Inger Lise Rypdal startet sin karriere. Pappa Geirs kusine Magni er en kjent jazzmusiker/vokalist.  Magnis mor og Geirs tante Åse Wentzel ble kalt valsedronningen.  Så Leif Anders er altså tredje generasjon Wentzel som gleder publikum med sin musikalitet.

Rita Eriksen trenger vel ingen bærmere presentasjon.  Hun er en av de aller beste vokalister vi har her i landet, noe hun beviste da hun vant "Stjernekamp" på Nrk for noen år siden.

Og så er det Jon Ebersom da.  En av Norges aller beste gitarister, med et utall av prosjekter på sin samvittighet.  Jeg er villig til å sette noen kroner på at den andre gitaristen, Kjell Larsen også var medlem av et av mine favorittband fra syttitallet, nemlig Ruphus.Jeg må heller ikke glemme Chipahua hvor både  Jon Eberson og Kjell Larsen var medlemmer.    Den andre mannlige vokalisten, Tommas Siqveland, er heller ingen smågutt.  Han var medlem av grupper som Drama og New Drama.  Bassisten Tom Erik Antonsen er også medlem av en meget musikalsk familie. Jada, ganske riktig.  Den ene broren heter Ole Edvard, og den andre heter Jens Petter.  Tom Erik har vært medlem i band som Harry Halvsjuk og De Håpløse,  Jon Eberson Group, Jens Wendelboes Big Band, og nesten et titalls andre band.  Så er turen kommet til  trommeslager Espen Stenhammer, som er medlem i "Di Derre". 
Det er altså et stjernelag som ligger på platespilleren min i dag.

Plutselig hører jeg svært kjente toner i det jeg snur plata og stiften starter på første låt på B-siden.  Tonene fra «Coloured Dreams» strømmer ut i stua.  Ja, du vet den låta Ruphus gjorde kjent på syttitallet. Hyggelig gjenhør med en fin låt i en litt annen drakt.
Jeg liker denne skiva, og spesielt digger jeg sen skarpe gitaren som kan høres på enkelte av de mest rocka låtene.

Denne plata kommer til å bli mye spilt framover.  God norsk musikk kan man ikke få nok av.

Jeg kan ikke finne noe på youtube av dette bandet.  Men jeg anbefaler deg ¨trykke på NRK linken og på strømmetjenestene, fordi dette er bra musikk.

Du finner albumet på Tidal  og Wimp



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar