lørdag 18. mars 2017

TV-SERIE: CROSSING LINES





Kanal:  Netflix
Sesong 1, 2,3.  Spisoder: 10, 12, 12
Skuespillere:  William Fichtner, Donald Sutherland, Gabriella Pession, Marc Lavoine, Richard Flood, Tom Wlaschiha, Moon Dailly, Elsa Mollien, Lara Rossi


Fra cdon.no:
TV-serien Crossing Lines tar utgangspunkt i mandatet til Den internasjonale straffedomstolen (ICC). Serien handler om en spesialenhet som etterforsker internasjonal seriekriminalitet, jakter på kriminelle og sørger for at de stilles for retten. I den andre sesongen spiller William Fichtner («Prison Break») Carl Hickman, en forhenværende politimann fra New York som ble såret i forbindelse med jobben, og som reddes fra å gå til grunne av en gruppe usannsynlige redningsmenn. Disse består av Emmy og Golden Globe-vinner Donald Sutherland («The Hunger Games») som Michel Dorn, en politimann tilknyttet den Internasjonale straffedomstolen, og Marc Lavoine («The Good Thief») som Louis Daniel, leder for en eliteenhet som har som oppgave å forfølge verdens mest brutale kriminelle over alle landegrenser.


Min kommentar:

Denne serien er ikke av de nyeste.  Sesong 1 kom på skjermen i 2013.  Men jeg rekker jo ikke å se alt etter hver kom serier og filmer kommer ut.  Og når jeg så oppdager en slik perle som dette, og i tillgg kan se 3 sesonger non-stop.  Ja, det er lykke for meg. 

For dette likte jeg virkelig.   Serien kan ligne litt på den danske «Mord uten grenser» i den forstand at forbrytelser oppklares ved at etterforskere fra flere land samarbeider.  Men her følger vi altså ICC (Den internasjonale straffedomstolen).

Donald Sutherland gjør en utrolg god figur i sin rolle.  Men jeg tar meg i å tenke at det er rimelig høy pensjonsalder i yrket som etterforsker nedover i Europa.  Donald fyller faktisk 82 år om ikke så alt for lenge.

Ellers er det morsomt å oppdager at vår egen Nils Jørgen Kaalstad har en mindre rolle i serien.  Han dukker opp som en mistenkt i episode 4, sesong 2, hvor han har en rolle som dansk hacker.

Jeg er en av de som lar meg irritere når hovedpersoner i serier bare blir borte fra en sesong til en annen uten noen rimelig forklaring. Og jeg røper ikke for mye når jeg sier at dette skjer her.  Men i stedet for å irritere meg for mye over dette, så velger jeg å tro at vi får et svar i kommende sesonger.  Fordi det er ingenting som får meg til å tro at denne serien er avsluttet.

Ut fra dette jeg akkurat har fortalt så oppøevdes sesong 3 som en liten nedtur.  Men jeg er positiv, og forventer at sesong 4 skal komme med et gjensyn med personer som har forsvunnet og at vi får en forklaring på hvorfor vedkommende har vært borte.


Dette er en av de bedre serier jeg har sett på lenge, så jeg gleder meg til fortsettelsen.

  1. Her kan du kjøpe Sesong 1 DVD  eller  Sesong 2  DVD.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar