lørdag 20. februar 2016

DAGENS BOK: KRISTINA OHLSSON – PARADISOFFER




Fra cdon.no:
Dette er fjerde bok om politietterforskeren Alex Recht og Fredrika Bergman. En fullsatt Boeing 747 letter fra Stockholm med kurs mot New York. Kort tid etter avgang finner en flyvertinne et trusselbrev med et krav til både den svenske og den amerikanske regjeringen. Blir ikke kravene innfridd, blir flyet sprengt. Ingen vil forhandle med terrorister, og flyet nærmer seg amerikansk luftrom raskt. Politioverbetjent Alex Recht jobber intenst med kapringen sammen med den karismatiske Eden Lundell hos sikkerhetspolitiet (Säpo). Fredrika Bergman, som nå arbeider for Justisdepartementet, blir sendt tilbake til politiet for å være regjeringens koordinator i denne saken.


Min kommentar:


I denne boka var spenningen nesten i meste laget.  Jeg tror det er første gang jeg har hørt en 12-timers lydbok sammenhengende.  Heldigvis har jeg ikke så travle dager, så jeg har muligheten til å bruke en hel dag til å høre lydbok.  Ja, jeg glemte faktisk å spise.  Men hvem kan vel tenke på mat når man som leser blir invitert med i et passasjerfly hvor det er foreligger en bombetrussel og  mannskapet etter hvert oppfører seg temmelig merkelig, - - eller skal jeg si skremmende.  Jeg kan jo ikke si så mye, uten å røpe for mye av handlingen.  Men jeg kan si at det hele blir jo ekstra nørt ettersom Alex sønn Erik er styrmann på denne nervepirrende turen over Atlanteren. 


I tillegg til spenningen som utspiller seg inni flykroppen, så kommer vi tett på det storpolitiske spillet som foregår både i Sverige og i USA.  Og med sin yrkesbakgrunn kan vi ikke få en bedre guide enn forfatteren Kristina Ohlsson.


Etterforsker Alex er på saken.  Men han har mistet sine gode medarbeidere.  Peder er ikke tilbake etter  de dramatiske hendelsene han var utsatt for i forrige bok.  Men heldigvis får han igjen hjelp av Fredrika, til tross for at hun nå jobber i justisdepartementet.  Videre stifter vi bekjentskap med en dame med navn Eden Lundell.  Hun er sjef for sikkerhetspolitiet, og fremstår som en meget spennende dame som har mye å by på.  Men jeg håper at vi møter henne igjen i kommende bøker da jeg føler at jeg skulle blitt litt mere kjent med denne damen.  Mye å glede seg til altså.

Bok nr 4 er unnagjort.  Klar for bok nr 5.

Her finner du boken som  innbundet   ,  pocket , lydbok , nedlasting  og  E-bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar