søndag 21. februar 2016

SPLITTER NY VINYl : SPIDERGAWD – SPIDERGAWD III


2016.Crispin Glover Records ‎– VODU7CGR058


Fra cdon.no:
Nå kan endelig folk få Spidergawd live hjem i stua si. Nå kan konsertgjengerene gå hjem og gjenoppleve det svette, hardtarbeidende og velsmurt livebandet som aldri skuffer fra scenekanten. Du hører det på Bent Sæther sine spontane basslinjer som av og til roter seg opp i et overambisiøst hjørne men som på mesterlig vis finner tilbake til grooven, du hører det på Rolf Martin Snustad sin barytonsax som buldrer i bånn og tetter alle sprekker for så plutselig vekke oss fra våte 80-tallsrock-drømmer med hyperventilerende krumspring, du hører det på Kenneth Kapstad sine latterlig smittende og kosmiske energiutblåsninger og ikke minst Per Borten sine gitarsoloer som på ingen måte er lagt opp som det gyldne snitt. Her velger de konsekvent det ”taket” med mest energi selv om det innebærer røft underlag og en snarvei som tar dobbelt så lang tid. Innimellom strikte groover og tighte riff ligger denne risikoviljen i bandet og eksploderer i uforutsigbare doser. Og du merker så godt at låtskriveren Borten nå puster, pisser og blør Spidergawd. Dette er låter som er skreddersydd spisskompetansen til bandet i motsetning til første platen der gjengen mer tolket Borten sine låter. Dette har resultert i et album med innslag av skamløs prog, 80s britisk rock, ZZTop på speed med kniv og fluesopp-rock ispedd de kjente blues-groovene fra første platene.

Min kommentar:


Akkurat nå blør trommehinnene mine litt, og jeg mistenker at tinnitusen er sikret for resten av dagen.  Men det er prisen man må betale for den første gjennomlyttingen til Spidergawds nye skive.  For den MÅ spiller høyt.  Og i mitt tilfelle, så må jeg ta litt hensyn til naboene.  Så derfor har jeg i dag benyttet hodetelefoner.  Kanskje ikke så lurt, men du verden som denne skiva blåser ut ørevoksen.  Gitaren tar tak i meg, mens saksofonen treffer meg et sted mellom hjete og mage, kanskje det er levra som dunker i takt med musikken.


I tillegg til vinylutgaven følger det med en cd.  Takk Spidergawd, dere har skjønt det. Vi nerdene kjøper viny, men vil helst ikke spille platene.  Da er det kjekt å ha en cd liggende.

Coveret er nok en utgave i den serien de startet på med første utgivelse.  Men jeg forstår ikke helt hvorfor de holder seg til dette temaet med engler og dyr.  Så der er det noe jeg ikkke har fått med meg. Kanskje en googling kan gi svar.  Men coverne er vakre.  For all del.


Og så var det Per Borten da.  Nei, ikke han i underbuksa, men han med gitaren.  For en mann.  Han må rett og slett nevnes.  Fordi det er hans skyld at jeg i kveld må få Dagsrevyen tekstet.  Men det er det jaggu verdt.

 Og til deg som lurer.  Per Borten med gitaren er barnebarnet til Per i underbuksa.

Her finner du musikken på vinyl 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar