onsdag 1. juni 2016

SPLITTER NY VINYL: HIGHASAKITE – CAMP ECHO


2016.  Propeller Records  NAME013LPL

Highasakites tredje album ligger på platespilleren.  En vakker plate i clear vinyl.  Jeg har en forkjærlighet for farvet vinyl, men kanskje mer for samlingens skyld enn lydkvalitet.  Nå gjenstår det å finne ut om musikken er like bra som selve vinylen.



Som så mange andre oppdaget jeg ikke dette bandet før de ga ut andreskiva «Silent Treatment».  Det ble et sterkt møte, og jeg likte umiddelbart den noe dystre, men spennende musikken deres.

Musikken på dette tredje albumet er i en annen gate.  Av mangel på et klokt uttrykk, så vil jeg karakterisere den som mere elektronisk.  Ved første gjennomspilling syntes jeg faktisk det var litt krevende.  Kanskje aller mest fordi jeg hadde ventet meg noe elt annet.  Men jeg lærer meg fort å like denne nye «sounden», som til tider preges av nærhet til jazz og etnisk musikk.

Dette må være et modig band.  De tør faktisk å forlate den suksessoppskriften de benyttet på det forrige albumet.  Et album som skaffet dem mange fans i inn-og utland.  Men jeg vil tro at,, etter at det første sjokket har lagt seg litt, så vil også dette albumet skaffe bandet en del nye fans samtidig som de vil holde på oss som allerede er tilhengere.

Tror vi kan vente oss mye spennende fra disse musikerne i åra som kommer.

Her finner du musikken på svart vinyl,  clear vinyl  og  cd.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar