lørdag 17. desember 2016

DAGENS BOK: ANNE B. RAGDE – ALLTID TILGIVELSE




Fra cdon.no:
Tre år er gått siden Torunn reiste fra Neshov og søkte tilflukt hos Christer i skogen utenfor Oslo. Erlend og Krumme er blitt travle småbarnsfedre med nye, strålende utsikter til det gode liv i København. Skjønt livet -- det kan ingen ta for gitt. Margido har funnet tilbake til sin Gud, men må samtidig ta konsekvensen av at det er nye tider også i gravferdsbransjen. Torunn har fylt førti og begynner å innse at hun ikke har noen fremtid hos den notorisk utro hundekjøreren. Men hva skal hun gjøre med livet sitt videre? Fins det tilgivelse for at hun sviktet Neshov-familien den gangen? «Alltid tilgivelse» er fjerde bok i serien som startet med «Berlinerpoplene» og fortsatte med «Eremittkrepsene» og «Ligge i grønne enger». Med denne festen av en roman har Anne B. Ragde endelig skrevet seg tilbake til Neshov.

Min kommentar:

Jeg hadde slett ikke forventet å møte familien på Neshov igjen.  Hadde vel egentlig ikke savnet dem så mye heler, - eller for å være mere presis så hadde jeg vel egentlig glemt dem.,…  eller kanskje ikke.

Jeg hadde bestemt meg for å se TV-serien på nytt før jeg gikk løs på denne boka.  Men da den boka jeg lå i senga og hørte på  en sen nattetime var slutt, så gikk jeg rett på Ragde.

Og det skulle vise seg at jeg slett ikke hadde glemt Torunn, Margido, Erlend, Krumme, Christer eller gamlefar Neshov. Eller for å være mere presis så er det skuespillerne fra TV-serien jeg ser for meg mens jeg leser boka, Andrine Sæther, Bjørn Sundqvist, Jon Øigarden, den korpulente dansken, Fritjof Såheim (var det ikke han som spilte Christer???) og Espen Skjønberg.  Jeg er litt usikker på om disse skuespillerne forstyrrer leseopplevelsen min.  Men de sitter så fast i minnet mitt at de vil nok forfølge meg i mange år framover.

Anne skriver jo så lett og gjør disse folkene på Neshov så levende at det er like før de er inne på soverommet mitt, eller i stua mi alle sammen.  Det kan jo komme av at jeg hører på lydboka, men det er ikke mange lydbøker som gir meg akkurat den opplevelsen.

Dette er selvfølgelig underholdende, men jeg kan ikke fri meg fra at jeg sliter litt med at det i boka kun har gått 3 år, mens det er mer enn 10 år siden jeg leste første boka, og nesten like lenge siden serien gikk på TV.

Jeg kan ikke fri meg fra å tenke om det nå blir en ny TV-serie.  Det hadde sikkert vært hyggelig med et gjensyn.  Men er det nødvendig?   Og er det nødvendig med flere bøker?  Jeg er selvfølgelig nysgjerrig på hvordan det går med folket på Neshov.  Men jeg er så inderlig irritert på Torunn.  Hun har irritert meg kraftig fra bok nr 3 da hun rømte sin vei.  Og hun fortsetter å irritere meg enda, men det er på en annen måte. Jeg kan ikke si så mye om hva jeg irriterer meg over uten å røpe for mye om boken.  Du vil helt sikkert skjønne hva jeg mener om du leser den.

Og nå vil jeg ikke bli det minste overrasket om det kommer en bok nr 5.

Her finner du boka som innbundet  og  cd





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar