lørdag 17. desember 2016

TV-SERIE: THE FALL





Kanal:  Netflix
Sesong 1,  Episoder:  5,  År: 2013.
Sesong 2,  Episoder:  6,  År:  2014.
Sesong 3,  Episoder:  6,  År:  2016.

Skuespillere:
Gillian Anderson  -   Stella Gibson.
Jamie Dornan   -   Paul Spector.
John Lynch  -   Jim Burns.


Fra cdon.no:
Belfast oppskakes av en rekke brutale mord. Det lokale politiet er hjelpeløse og Metropolitan Police sender inspektør Stella Gibson for å stoppe seriemorderen som holder byen i et skrekkvelde.Seriemorderen Paul Spector forteller Stella Gibson at hun aldri vil klare å fange ham. Men når et av hans ofre overlever endres spillereglene helt og holdent for begge to.


Min kommentar:

Denne serien fant jeg på Nrks toppliste over TV-serier i 2014.  Den gang fantes det kun 2 sesonger.  Nå er den tredje sesongen også ute på Netflix.  Og med kun 5-6 episoder i hver sesong, så rekker du mye på en helg, - eller noen sene kvelder.

Jeg begynte å se denne serien på grunn av topplista, men mest av alt  fordi det er tre gode skuespillere i hovedrollene.  Gillian Anderson   kjenner vi godt fra TV-serien X-files som skremte vettet av oss tidlig på nittitallet.  Jeg tør å påstå at hun er enda flottere og mye mere mystisk i denne rollen.  Hun fremstår til tider så kjølig at det går kaldt nedover ryggen på meg.  Jamie Dornan  spiller seriemorderen.  Han ble en snakkis etter at han spilte hovedrollen I filmen «Fifty shades of grey».  Men jeg innrømmer at jeg liker han mye bedre i denne rollen.  Han veksler perfekt mellom en kjærlig ektemann og familiefar og kaldblodig morder.

Og så er det John Lynch da.  Som jeg har sett i flere titalls filmer og serier. Jeg digger irske filmer, og har nesten følelsen av at han spiller i dem alle, - nesten.  Som oftest så er det biroller.  Men uansett om han har hovedroller eller biroller, så gjør han en formidabel jobb. 

Denne trioen og stemningen for øvrig gjør at denne serien  fenger meg som seer.  Jeg sitter spikret fast gjennom episode etter episode.  I denne serien er det ikke jakten på morderen som er hovedsaken.  Vi er med morderen på hans jakt etter offer og hans grusomme gjerninger.  Det er heller spillet mellom etterforskeren og morderen som er seriens tema.  Og det blir mer og mer intenst etter hvert som antallet ofre stiger og jakten intensiveres.


Jeg anbefaler virkelig denne serien. 

Her kan du kjøpe serien på DVD sesong 1,  sesong 2, sesong 3  og sesong 3 import.
Her finner du sesong 3 på Bluray



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar